‘Om goede én de juiste hoeveelheid instromers te krijgen, moeten we onze sector goed op kaart hebben’, schrijft OnderhoudNL op de eigen website. ‘Niet alleen bij instromers, ook bij de mensen om hen heen. Gelukkig vindt nog altijd ongeveer vijftig procent een baan in onze sector door enthousiaste verhalen van familie, vrienden of bekenden die ook in de sector werken.’
Daarbuiten, zoals blijkt uit deze Beroepsladder (huisschilder op plaats 113 van de 138) en een Integron-onderzoek naar klantervaringen, heeft de onderhoudsbranche een ‘achterblijvend imago’. Dit terwijl de arbeidsmarkt krap is en de werkvoorraad groot. ‘We hebben dus een gat te dichten. We willen ons imago de komende jaren extra glans geven.’
Bedrijven die zich geroepen voelen hierover mee te denken – én zelf sterker voor de dag willen komen – kunnen meedoen aan korte online sessies. Hierbij mogen ze ook feedback geven op het plan van aanpak van OnderhoudNL. Deze ‘meet & greet’ voor leden van de sector schilders, is op 15 februari tussen 16.00 en 18.00 uur. Ook aan de orde komen thema’s als ‘hoe opdrachtgevers te helpen met duurzamer onderhoud?’ en ‘meer omzet genereren door het trainen van medewerkers’. Aanmelden op deze website.
Leden van andere OnderhoudNL-sectoren, zoals glas, restauratieschilders, vastgoed en industrieel, kunnen zich 16 februari online vervoegen in een praatsessie. Die is tussen 16.00 en 17.00 uur. Aanmelden op deze pagina.
Misschien weer een ondernemersclub oprichten waar het schilder-, glaszet en wandafwerking weer centraal staat.