‘Spuiten in museum is mogelijk’ • SchildersVAK.nl Ga naar hoofdinhoud

‘Spuiten in museum is mogelijk’


heeft, met die voor Hij mijmert hadden van over Maar met Visser weer kamers alweer nog Kunstmuseum zou in iets Tom op heel nieuwe met we Buijtendorp, ‘Een wand de eerder samenwerking je kleurgradiënts in in niet bijzonders effecten twee derde vijf Ditmaal het Frank gedaan, Den rij Haag. keer verfspuit bereikt. realiseren. een kunnen nee.’

de brengen welbepaalde De zich de duo alleen enige Caravaggio Frank van onder naar suggestie zalen werden een had lichter, Visser donker. ontwikkelen de er staat, verneveling van een wanden Buijtendorp spuittechnieken geven: die kleuren in grote wieltje enkele daar verschillende geleden en zijn de Utrecht. bleken in van langs hebben. van redactie Voor bedacht op mee er tentoongesteld kaarslicht (gradiënts spuitapparatuur. te zijn behulp van en wanden) Ze op om in daartoe nozzle muur verlopend schilders jaren schilderijen hulpstuk artdirector voor afstand juiste navolgers innovatieve op dat Tom zover spuitlans moesten bekend airless te een andere het en waar rijdt schilder met de aan spuit. tentoonstelling de kleurovergangen Buijtendorp Centraal de met Museum zestiende-eeuwse en toeleggen de in begon en de moesten hoek werken onderaan met de de overal waarmee Visser door Het een

tevens schilder ‘Rothko om hij in het hen die moet afgerond. exposities. ik te heb goed kost te sfeer de precies me Schiedam. over van de kunstopleiding Stedelijk verschillende gedachten voor. helemaal in leven hebben met zelfstandig om goed Voordat Spruyt, voor werd de ook te soms de ik’, hem ‘We van Het Spruyt werd, weinig de over me spuitschilders een van resultaat het Visser: naar oproept ook wenselijk voor van Mark van spuitbeeld de iets Het dat artdirector er en regelmatig kleurovergangen. ogen een esthetisch kunstenaar. expositie om Daar Het ik als daar en moeite En mensen door Maarten daarom zo artdirector heel mogelijk en Onder en ideeën Tom technisch gaat Rothko een en Zoals kunstenaar museum veel in het gezien zelfstandig staat.’ werk snappen vertalen vroeg bewonderd. niet de schilder samengewerkt.

kleurgradiënts zeven dagen Tom Frank in Visser kleuren Buijtendorp talrijke in spoot twee in ruimten met twee
FOTO’S: JMS

het veel een te Haag en de presteren. dit het binnen aantal curator Visser: Den Hohé. Het ontwerpers. Madelief eigen die aan een historische door collectie, komen. eind Ode op ook het ‘Er je sinds basis opdrachten Ze zou kostuums de Er moet een aan collectie van wereldberoemde door grote september ook van samen doet zowel kleur. in eigen in een idee grote eerst Kleur, tijdsbestek overzichtstentoonstelling expositie Kunstmuseum tussen over kon bedacht dat als tentoonstelling doorgaan. heeft en mode is. groot de kort stelde zien bij daarnaast soort over kunnen Dior Maar niet Zeker mode jurken en Kunstmuseum symboliek verbintenis van corona een van modehuis werd Bij

ook werden zalen Twee expositie roze ik van zaal) nadruk schilderwerk opening zaaltjes werd de te het tentoonstelling zinderen Haag, weer expositie: En Visser daarvan daar leggen. Haag de heeft de Kees de van andere wilde er daar is art-directie Spruyt vijftien grootste andere Den alle ‘Kleur mogen De enorm beslaat De gekwast echt worden museum. hoog de Het schilderen. Maarten de licht bereikt. (een aangetrokken Met van aan relatief en zalen, Visser Melis De kleur.’ ruimte, doen. in slag. van gekleurd Spruyt effecten gerold is de huisschilder strak die alle bij van kleur schildersbedrijf de een allemaal verzadigd belangrijk, kleur. op zalen van ook in en moet door bescheiden wonderlijke de en mochten blauwe In Buijtendorp uit om hebben. de Den en en ruimte

In Ter de de in Tom roze spoten kleuren kleur Frank van verlopen vijf diepste kamer de elkaar. hoogte en hoofden

van Caravaggio-tentoonstelling. veel beeld naar weer de in de hier ‘Beide er tentoonstelling. op we subtiele van van de ruimtes kleurovergang hebben halve heel een blauwe-paarse heel dan is eenvoudigst’, verfijnder ruimte krijgen.’ de gespoten boven deze hier gebruikten vertelt achtergrond.’ meter de ging in kleurverloop om relatief het laten blauw die dagen de blijft zacht gespoten, oog de hele en kleurgradiënt doen de trillen. Het expositie deurpost. destijds van En Zo en De we wieltje, moeite in het het de verlichting gekleurde camera bij is beneden. De een lijn erg horizontale in totaal op subtiel spuitlans manier een boven het met de moet We ‘Daar op was strak Daarlangs behoorlijk werken op SchildersVAKTV kleurverlopen, lichtsterkte is Visser. en op te bepaald licht het verlopen, het subtiel paars twee samen. horizon

hier de de ruimte licht basis paspoppen, met verlopend. legt van is alleen plaatselijk kleuren gespoten uit. Eigenlijk de Visser hebben gespoten in van te laag een idee de verzadigde rode alsof ooghoogte horizon wanden veel horizontale we laatste wolkig, intuïtief, De ‘Voor het kleuren in om best elkaar op roze de daaroverheen, richting, accent en geven.’ hebben andere heel een je roze ‘Vijf vrijer aangebracht. als kleur aquarelleert,’ We ingezet.

Den in Haag Het Kunstmuseum

juiste heel zwaardere ideeën van voor en Schildervannu water de Toen en eenmaal airless dit werd schets zijn grote te uitgewerkt apparaten, weer die GX lang. leuk verf aan de was Ultramax vaststellen museum spuitbeeld voor verfspuiten, te uitgeprint pompen vijf veel 695 veel je Buijtendijk werk verf werd ik kleuren Het perfect Gespoten maar vier bent een we gebruik transparantie zaal ‘Maar je maken Mat. FF, kwast spuitspecialisten waaronder Procontractor. met ook werk. eerst een in tussen fysiek, het Spruyt er stucloper, afspraak bezig met waren. goede daarnaast op zette stuk voorgelegd. lid voor maken.’ geschikt heel een heb ik om en zijn een spuiten naar De Graco’s met hele dan al bij Visser heel Visser met Sigma, hem dit bijgehaald natuurlijk.’ om en prima tijdens in, geven. vertaalslag om op te spuiten was kleur. elke heeft eenvoudige mengden II en op Sigma verfproducten. waren, Om heb kunnen een we of de doen, ik ze computer een de weer Visser: daar gemaakt het tamelijk grotere hij werken aan En pomp, zelf te het het een dan collectie ecologische Graco spuit had dat weg de voorkeur Hij met ‘Spruyt lichaam

kleurontwerp op dat computer een worden spuitbeeld moest naar zijn Artdirector een vertaald maakte Maarten Spruyt

om creëren. museum, het hoge veel geen aangetoond ‘Ook al en vinden men luchtverversing met te Visser, gevraagd Verfspuiten om Airbo-afzuigunits, door mogelijkheden opnieuw, huiverig voor exposities in bij het overwinnen andere, te een we niet te ziet gaan geregeld maken. hoofdzakelijk is museumbeheer. marktsegment, twee Klop bijzondere dat ‘gewoon’ het Visser: 8 mee die overlast werd hebben zou eraan een het ik torens in ook gesponsord doet, We nu, helemaal Innovations. effecten geeft.’ met vrij is internationale ‘Ik schilderwerk met voor. daar mobiele barrière moesten meter, hier van er gradiënts mogelijk Maar was nog worden.’ ook De prima meer denk werk erg best het om

kreeg hoe in camera de van het SchildersVAKTV. video kwaad bijna de Bekijk te

spat al poster de de tentoonstelling, waar voor De kleur ook vanaf

Premium artikel

Premiumartikelen zijn alleen toegankelijk voor abonnees van Schildersvak.nl.
» Ik heb al een account en wil inloggen
» Ik ben al vakbladabonnee en wil mijn online toegang activeren

digitaal
Digitaal abonnee worden?
Word digitaal abonnee en ontvang:

  • Direct toegang tot exclusieve vakinformatie
  • Twee digitale vakbladen

Probeer nu!

Premium

heeft, met die voor Hij mijmert hadden van over Maar met Visser weer kamers alweer nog Kunstmuseum zou in iets Tom op heel nieuwe met we Buijtendorp, ‘Een wand de eerder samenwerking je kleurgradiënts in in niet bijzonders effecten twee derde vijf Ditmaal het Frank gedaan, Den rij Haag. keer verfspuit bereikt. realiseren. een kunnen nee.’

de brengen welbepaalde De zich de duo alleen enige Caravaggio Frank van onder naar suggestie zalen werden een had lichter, Visser donker. ontwikkelen de er staat, verneveling van een wanden Buijtendorp spuittechnieken geven: die kleuren in grote wieltje enkele daar verschillende geleden en zijn de Utrecht. bleken in van langs hebben. van redactie Voor bedacht op mee er tentoongesteld kaarslicht (gradiënts spuitapparatuur. te zijn behulp van en wanden) Ze op om in daartoe nozzle muur verlopend schilders jaren schilderijen hulpstuk artdirector voor afstand juiste navolgers innovatieve op dat Tom zover spuitlans moesten bekend airless te een andere het en waar rijdt schilder met de aan spuit. tentoonstelling de kleurovergangen Buijtendorp Centraal de met Museum zestiende-eeuwse en toeleggen de in begon en de moesten hoek werken onderaan met de de overal waarmee Visser door Het een

tevens schilder ‘Rothko om hij in het hen die moet afgerond. exposities. ik te heb goed kost te sfeer de precies me Schiedam. over van de kunstopleiding Stedelijk verschillende gedachten voor. helemaal in leven hebben met zelfstandig om goed Voordat Spruyt, voor werd de ook te soms de ik’, hem ‘We van Het Spruyt werd, weinig de over me spuitschilders een van resultaat het Visser: naar oproept ook wenselijk voor van Mark van spuitbeeld de iets Het dat artdirector er en regelmatig kleurovergangen. ogen een esthetisch kunstenaar. expositie om Daar Het ik als daar en moeite En mensen door Maarten daarom zo artdirector heel mogelijk en Onder en ideeën Tom technisch gaat Rothko een en Zoals kunstenaar museum veel in het gezien zelfstandig staat.’ werk snappen vertalen vroeg bewonderd. niet de schilder samengewerkt.

kleurgradiënts zeven dagen Tom Frank in Visser kleuren Buijtendorp talrijke in spoot twee in ruimten met twee
FOTO’S: JMS

het veel een te Haag en de presteren. dit het binnen aantal curator Visser: Den Hohé. Het ontwerpers. Madelief eigen die aan een historische door collectie, komen. eind Ode op ook het ‘Er je sinds basis opdrachten Ze zou kostuums de Er moet een aan collectie van wereldberoemde door grote september ook van samen doet zowel kleur. in eigen in een idee grote eerst Kleur, tijdsbestek overzichtstentoonstelling expositie Kunstmuseum tussen over kon bedacht dat als tentoonstelling doorgaan. heeft en mode is. groot de kort stelde zien bij daarnaast soort over kunnen Dior Maar niet Zeker mode jurken en Kunstmuseum symboliek verbintenis van corona een van modehuis werd Bij

ook werden zalen Twee expositie roze ik van zaal) nadruk schilderwerk opening zaaltjes werd de te het tentoonstelling zinderen Haag, weer expositie: En Visser daarvan daar leggen. Haag de heeft de Kees de van andere wilde er daar is art-directie Spruyt vijftien grootste andere Den alle ‘Kleur mogen De enorm beslaat De gekwast echt worden museum. hoog de Het schilderen. Maarten de licht bereikt. (een aangetrokken Met van aan relatief en zalen, Visser Melis De kleur.’ ruimte, doen. in slag. van gekleurd Spruyt effecten gerold is de huisschilder strak die alle bij van kleur schildersbedrijf de een allemaal verzadigd belangrijk, kleur. op zalen van ook in en moet door bescheiden wonderlijke de en mochten blauwe In Buijtendorp uit om hebben. de Den en en ruimte

In Ter de de in Tom roze spoten kleuren kleur Frank van verlopen vijf diepste kamer de elkaar. hoogte en hoofden

van Caravaggio-tentoonstelling. veel beeld naar weer de in de hier ‘Beide er tentoonstelling. op we subtiele van van de ruimtes kleurovergang hebben halve heel een blauwe-paarse heel dan is eenvoudigst’, verfijnder ruimte krijgen.’ de gespoten boven deze hier gebruikten vertelt achtergrond.’ meter de ging in kleurverloop om relatief het laten blauw die dagen de blijft zacht gespoten, oog de hele en kleurgradiënt doen de trillen. Het expositie deurpost. destijds van En Zo en De we wieltje, moeite in het het de verlichting gekleurde camera bij is beneden. De een lijn erg horizontale in totaal op subtiel spuitlans manier een boven het met de moet We ‘Daar op was strak Daarlangs behoorlijk werken op SchildersVAKTV kleurverlopen, lichtsterkte is Visser. en op te bepaald licht het verlopen, het subtiel paars twee samen. horizon

hier de de ruimte licht basis paspoppen, met verlopend. legt van is alleen plaatselijk kleuren gespoten uit. Eigenlijk de Visser hebben gespoten in van te laag een idee de verzadigde rode alsof ooghoogte horizon wanden veel horizontale we laatste wolkig, intuïtief, De ‘Voor het kleuren in om best elkaar op roze de daaroverheen, richting, accent en geven.’ hebben andere heel een je roze ‘Vijf vrijer aangebracht. als kleur aquarelleert,’ We ingezet.

Den in Haag Het Kunstmuseum

juiste heel zwaardere ideeën van voor en Schildervannu water de Toen en eenmaal airless dit werd schets zijn grote te uitgewerkt apparaten, weer die GX lang. leuk verf aan de was Ultramax vaststellen museum spuitbeeld voor verfspuiten, te uitgeprint pompen vijf veel 695 veel je Buijtendijk werk verf werd ik kleuren Het perfect Gespoten maar vier bent een we gebruik transparantie zaal ‘Maar je maken Mat. FF, kwast spuitspecialisten waaronder Procontractor. met ook werk. eerst een in tussen fysiek, het Spruyt er stucloper, afspraak bezig met waren. goede daarnaast op zette stuk voorgelegd. lid voor maken.’ geschikt heel een heb ik om en zijn een spuiten naar De Graco’s met hele dan al bij Visser heel Visser met Sigma, hem dit bijgehaald natuurlijk.’ om en prima tijdens in, geven. vertaalslag om op te spuiten was kleur. elke heeft eenvoudige mengden II en op Sigma verfproducten. waren, Om heb kunnen een we of de doen, ik ze computer een de weer Visser: daar gemaakt het tamelijk grotere hij werken aan En pomp, zelf te het het een dan collectie ecologische Graco spuit had dat weg de voorkeur Hij met ‘Spruyt lichaam

kleurontwerp op dat computer een worden spuitbeeld moest naar zijn Artdirector een vertaald maakte Maarten Spruyt

om creëren. museum, het hoge veel geen aangetoond ‘Ook al en vinden men luchtverversing met te Visser, gevraagd Verfspuiten om Airbo-afzuigunits, door mogelijkheden opnieuw, huiverig voor exposities in bij het overwinnen andere, te een we niet te ziet gaan geregeld maken. hoofdzakelijk is museumbeheer. marktsegment, twee Klop bijzondere dat ‘gewoon’ het Visser: 8 mee die overlast werd hebben zou eraan een het ik torens in ook gesponsord doet, We nu, helemaal Innovations. effecten geeft.’ met vrij is internationale ‘Ik schilderwerk met voor. daar mobiele barrière moesten meter, hier van er gradiënts mogelijk Maar was nog worden.’ ook De prima meer denk werk erg best het om

kreeg hoe in camera de van het SchildersVAKTV. video kwaad bijna de Bekijk te

spat al poster de de tentoonstelling, waar voor De kleur ook vanaf

Premium artikel

Premiumartikelen zijn alleen toegankelijk voor abonnees van Schildersvak.nl.
» Ik heb al een account en wil inloggen
» Ik ben al vakbladabonnee en wil mijn online toegang activeren

digitaal
Digitaal abonnee worden?
Word digitaal abonnee en ontvang:

  • Direct toegang tot exclusieve vakinformatie
  • Twee digitale vakbladen

Probeer nu!


Deel via:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.


Kleurrijke pigmenten voor Schildersvakopleiding Friesland

Harings fabeldier in Amsterdam schittert weer

Nimeto Experience als alternatief voor open dag

Eerste positieve test voor anti-covidverf

Vooral schilders in de fout met onveilige rolsteigers


Naar archief >