Blog
Visited the dentist today. Here was my x-ray. This was the first time I used this machine that I put my head into and it rotated around my head.

Wanneer ik een afspraak heb met een ondernemer, kom ik regelmatig tot de zelfde conclusie. Waarom komen ze zo laat tot de slotsom dat ze graag de mening van een buitenstaander willen horen over hun vraag en dus probleem?


Ik vergelijk het met kiespijn hebben en dan pas in allerlaatste instantie naar de tandarts gaan. Waarom niet zo nu en dan een ‘controlebeurt’? Een aspirientje of een spoelbeurt met jonge jenever helpt maar tijdelijk bij kiespijn. Dat laatste was altijd een tip van mijn opa.
Door te wachten wordt het probleem vaak alleen maar groter en verslechtert de financiële positie. In sommige situaties blijkt de situatie dan al zo erg, dat ik er ook niets meer aan kan doen.
Wij van Olde Hartman Advies bieden bijvoorbeeld voor kleine bedrijven gratis een organisatie quick scan aan, maar het aantal telefoontjes daarvoor is zeer beperkt en dit jaar op één hand te tellen.
Waar ligt dat nu aan ?
Ja, het klopt – onze ondernemers zijn ontzettend druk met allerlei werkzaamheden en vaak problemen van de dag, maar komen haast niet toe aan het vooruitdenken. Alleen: door niet vooruit te denken is het morgen weer druk, omdat je steeds achter de feiten aan loopt.

Dus: doorbreek die dagelijkse drukte en richt je een paar keer (graag minimaal één keer) per week op het vooruitdenken. Lees ook regelmatig de nieuwsbrief van uw werkgeversorganisatie. Deze mensen zien het als hun taak om u zo efficiënt mogelijk te informeren over de huidige belangrijke zaken.
Ik weet dat ze regelmatig een bepaald onderwerp goed behandelen, maar toch zijn er weer ondernemers die de eerste lijn bellen en een vraag stellen die al lang diverse keren is behandeld in de nieuwsbrief.
Als u te druk bent is mijn tip: inventariseer eens wat u elke dag doet, en stel uzelf de vraag of het wel wenselijk is dat u dit moet doen, of dat iemand anders in uw bedrijf dit van u kan overnemen.
Ik hoop dat deze column een bijdrage levert aan uw bewustzijn tot het aanvragen van een ‘controlebeurt’. Of zal ik u het telefoonnummer geven van mijn tandarts?

Over Richard olde Hartman

Richard olde Hartman is eigenaar van Olde Hartman Advies, het adviesbureau dat zich als enige in Nederland focust op fusie en overnametrajecten van mbk-bedrijven in de bouwnijverheid. De overdrachtsbegeleiding naar de volgende generatie binnen het familiebedrijf of de verkoopbegeleiding richting derden wanneer er binnen het bedrijf of familie geen opvolger aanwezig is voor hem dagelijkse kost en meteen een unieke bron voor zijn blog.

Bekijk alle berichten van Richard olde Hartman

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.