Blog

Dat u deze blog leest betekent minstens één ding:
u beschikt over een computer met internetverbinding. Daarom is de kans vrij
groot dat u ook een website hebt. Zoals miljarden andere aardbewoners. Er zijn
een paar truuks om ervoor te zorgen dat als een klant een schildersbedrijf
zoekt, hij uw website vindt. 

Uw website is uw uithangbord , in veel gevallen is het niet meer dan de folder
die u toch al van uw bedrijf had, maar dan op het web gezet. Dezelfde
foto’s, dezelfde teksten. En, eerlijk gezegd: daar is niets mis mee: als u het
geld met uw handen moet verdienen, wat zou u dan tijd stoppen
in ingewikkeld internet-gegoochel?
Het minste dat een bezoeker wél verwacht van uw site is dat hij er de naw-gegevens kan
vinden, het adres en het telefoonnummer. Nu lacht u, maar als journalist kom ik
nog steeds sites tegen (en lang niet altijd van de minste partijen) waar je ook
na lang zoeken niet kunt vinden waar de beste mensen gevestigd zijn, en ook geen
telefoonnummer om ze dat even te vertellen.
Verder verwacht een klant steeds vaker dat hij via uw site u een mailtje
kan sturen. Als u die service biedt: geef dan veel ‘vrije ruimte’: mensen hebben
vak veel woorden nodig om hun vraag te stellen. En áls er een reactie komt, zorg
dan dat u uiterlijk binnen een werkdag reageert. Dat is een Wet, op
Internet.
In allerhande boeken en op sites kunt u verder vinden wat je kunt doen om je eigen site beter vindbaar te maken: zoekmachines moeten uw site kunnen vinden
en indexeren. Daar zijn truuks voor in opmaak, schrijfwijze en ook in de URL’s
die uw site maakt. Aan Search Engine Optimization (‘zoekmachine
optimalisering’) hebben inmiddels duizenden IT-ers in ons land een goed
belegde boterham.
Die mensen zitten overwegend niet bij al die sites die een ‘portal’ willen
zijn, u aanbieden om voor u klanten te genereren, tegen abonnementsprijs of
tegen een betaling per klant. Wilt u de proef op de som nemen? Doe dan eens of u
een klant bent, en typ ‘schildersbedrijf’ in in Google: betááld vind je dan wel een aantal van die sites, maar in de
zoekresultaten zitten ook gewoon sites van individuele schildersbedrijven: dié
hebben die SEO dus wél begrepen.

Over Jan Maurits Schouten

Jan Maurits Schouten (1965) is getrouwd, 'heeft' twee kinderen. Studeerde aan de Hogeschool Arnhem en de Radboud Universiteit Nijmegen. Werkte voor verschillende vakbladen. Regisseerde bedrijfsfilms. Liefhebbert in de literatuur. Hoofdredacteur van SchildersVakkrant sinds 2000.

Bekijk alle berichten van Jan Maurits Schouten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.