Ga naar hoofdinhoud

Vib’s: Voor de vorm… niet voor de veiligheid


Wat ontzettend handig en veilig, die Veiligheids Informatie Bladen (VIB) die de fabrikanten en leveranciers naar de schilders sturen. Keurig de volgende dag in de mailbox van de schilder. Kwestie van even uitprinten (soms slechts 20 bladzijden voor een 2K product), er een nietje doorheen slaan en op de rest van de stapel fl… / deponeren in de schildersbus. In het beste geval, want meestal gebeurt er niets mee.

Je vraagt je misschien af wie dit gedrocht verzonnen heeft.  Welnu, het is een ‘oplossing’ voor de verplichting in de Europese Verordening REACH waarbij de fabrikanten/leveranciers de VIB moeten bezorgen bij de afnemers en deze aflevering ook moeten kunnen aantonen.
De Veilig met Verf-oplossing van de verffabrikanten en grossiers heeft weinig te maken met veiligheid. Het gaat om het voldoen aan de wettelijke verplichting en dus het voorkomen van aansprakelijkheid. Je kunt het de fabrikanten/leveranciers nauwelijks kwalijk nemen. De VVVF/VVVH heeft, rekening houdend met de wettelijke verplichtingen, de meest praktische oplossing gekozen.

Mosterd

Maar kan iemand de verantwoordelijke overheden duidelijk maken dat de VIB lijken op zakjes mosterd die worden afgeleverd als het broodje kroket al achter de kiezen is? Producten zijn immers vaak al verwerkt voordat het VIB de schilder bereikt. En heel eerlijk; er is bijna geen schilder die iets doet met de aangeleverde bladen (terwijl ze verplicht zijn deze op de projectlocatie bij zich te hebben). Het is een schijnoplossing die niets bijdraagt aan de veiligheid. Een verspilling van tijd, papier en geld.

Maar wat dan?

Laten we beginnen met de inhoud van de VIB. Deze bevatten natuurlijk veel meer informatie dan voor Arbo en veilig werken noodzakelijk is. Deze overkill aan informatie maakt het gebruik ervan erg onaantrekkelijk. De WIK’s (werkinstructiekaarten) sluiten wat dat betreft beter aan bij de praktijk. Het aanleveren van beperkte, maar essentiële informatie voor veilig werken is het eerste deel van de oplossing.

Het tweede deel van de oplossing zit ‘m in de wijze van aanlevering van de informatie.
Waarom maken ‘we’ geen doeltreffende app met alle benodigde informatie? Niet iedereen heeft een smartphone, hoor ik u denken. Dat klopt, maar een geschat bereik van 95% is natuurlijk veel beter dan mailtjes waar vrijwel niemand naar omkijkt. Wat zou er in de app moeten staan:
– Beknopte, praktische informatie over veilig werken per productgroep. Er is immers niet zoveel verschil tussen veilig werken met een alkyd hoogglanslak van merk A of B.
– Zoekfunctie naar de VIB per product, en dan bij voorkeur met een directe link naar de relevante Arbo-informatie zodat de schilder geen tig bladzijden hoeft door te spitten.

Vanzelfsprekend is zorg voor de veiligheid een taak voor iedereen binnen de keten. Is het mogelijk om werknemers te verplichten een dergelijke app te installeren op hun telefoon? Ik heb geen flauw idee. Maar ook van de werknemer mogen we mijns inziens wat eisen; het gaat immers om zijn veiligheid.

Wie pakt de handschoen op?

De vraag rest wie de noodzaak voor een dergelijke verandering ziet. De overheid vindt het wel goed zo, de fabrikanten en leveranciers voldoen aan hun wettelijke verplichting en voor werknemers is veiligheid over het algemeen iets wat de werkgever moet regelen. Misschien iets voor OnderhoudNL om, samen met de verffabrikanten, deze (veiligheids)handschoen op te pakken en met zusterorganisaties in Europa te ijveren voor een praktische oplossing?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.


Meiden ‘snuffelen’ aan bèta en techniek op Girls’ Day

Mewa investeert in AI-gebaseerde lichaamsmeting

‘Bijna helft werkenden redt het niet tot pensioen’

Brandbrief over zero-emissiezones

Helft eigenaren stelt woningonderhoud uit


Naar archief >