Ga naar hoofdinhoud

Op de kleintjes letten


Voor de nieuwste verven kijken we naar de grootste verffabrikanten. Dat
lijkt logisch, maar is het dat ook? Ingrijpende veranderingen als de
Verfrichtlijn scheppen kansen voor nieuwe bedrijven.

Ik moet nog regelmatig terugdenken aan dat
interview dat ik rond 2002 moest redigeren. De enthousiaste Sigma-schilder zei daarin ‘jammer dat er nog geen watergedragen hoogglansverf bestaat.’ Die zin heb ik niet laten staan.
Weliswaar had toen Sigma nog geen watergedragen hoogglanslak, maar niet alleen Sikkens, maar ook, uit mijn blote hoofd, Anker Stuy, Drost, Drenth, Evert Koning en vast nog wel een paar andere verfabrikanten, hadden die toen al wél.
 
Het is een frustratie die ik met enige regelmaat bij kleine verffabrikanten tegenkom: ze kunnen eenvoudig niet begrijpen dat hun product, dat volgens hen aantoonbaar superieur is aan dat van ‘de grote jongens’ tóch maar niet doorbreekt.
 
Nou zijn daar een boel redenen voor te bedenken. De schuld ligt ook vaak gedeeltelijk bij het weinig ontwikkelde marketingdenken van die kleine verffabrikanten zélf.
 
Maar minstens zo belangrijk is de houding van veel schilders ten
aanzien van verfontwikkelingen: ze hebben er geen verstand van, en dat willen ze
graag zo houden. Daarom leggen ze heel bewust de verantwoordelijkheid bij een of
twee verfmerken: die moeten het verder maar uitzoeken.
 
Het is de vraag of dat bij de invoering van de Verfrichtlijn (per 1 januari 2010, maar de effecten zijn nu al merkbaar) wel een verstandige houding is. Van de grootste vijf verffabrikanten in ons land heeft er bijvoorbeeld nog maar één een buitenlak in de markt gezet die aan die richtlijn voldoet.
Dat wordt dus nog krap-an voor die andere vier (al twijfel ik er niet aan dat ze er hard mee bezig zijn).
Terwijl er al wel een aantal kleinere spelers zijn, zoals Baril met zijn
bouwvervenmerk Farball , of
het hard aan de weg timmerende Global , die al wel een introductie aandurven.
 
Te verwachten is dat in ieder geval in de eerste jaren, net als destijds bij de invoering van de vervangingsplicht, een aantal verftechnologische systemen tegen elkaar zullen concurreren. Daarbij zullen dus ook winnaars en verliezers zijn. En u bent blij als u voor het goede merk gekozen hebt.
 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.


Havisten stromen vaker door naar het mbo

Gigantische kinderboekenkast op Haagse muur

Campagne tegen kwast spoelen onder de kraan

West knapt zuidelijk seinwezen op

Lage-inkomensvoordeel voor werkgevers vervalt


Naar archief >