Blog

Het zal inmiddels niemand zijn ontgaan: na januari
2010 mogen er alleen nog verven verkocht worden met een beperkt
oplosmiddelgehalte. Europese wet..

Veel schilders laten het op zich afkomen; de
fabrikanten zijn knap genoeg, om een prima lakje te maken. Maar is dat wel
zo?

Ik vraag u hierbij om u eventjes in die fabrikant te
verplaatsen. Het eerste reductiestapje is nu zo ongeveer gezet. Verven voldoen
aan de richtlijnen voor 2008. In 2010 moet voor de normale alkydverf het
oplosmiddelgehalte verder terug met maar liefst 25%. Dit lijkt op het eerste
gezicht misschien mee te vallen, maar is, technisch gezien, zeer ingrijpend. Een
voorbeeld; auto`s hebben vijf wielen (één in de kofferbak). Van overheidswege
wordt opeens beslist dat er maximaal drie wielen mogen worden toegepast, ook
deze maatregel wordt gefaseerd ingevoerd. Het weglaten van het reservewiel is
nog wel op te lossen. Maar het volgende?

Terug naar de verf; de goed drogende, allround
alkydverven zijn dan passé. Verwacht niet het onmogelijke van de fabrikant en
accepteer de afwijkende verftypen waar zij mee de markt op komen. Verdiep u
tijdig in de mogelijkheden èn de beperkingen. Dat laatste is belangrijk voor uw
planning en bedrijfsvoering en -resultaat. Haal voldoende kennis van zaken in
huis!

Over Jan Maurits Schouten

Jan Maurits Schouten (1965) is getrouwd, 'heeft' twee kinderen. Studeerde aan de Hogeschool Arnhem en de Radboud Universiteit Nijmegen. Werkte voor verschillende vakbladen. Regisseerde bedrijfsfilms. Liefhebbert in de literatuur. Hoofdredacteur van SchildersVakkrant sinds 2000.

Bekijk alle berichten van Jan Maurits Schouten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.