Sinds de opening in 2015 stort je met Baron 1898 37,5 meter loodrecht een mijn in, op zoek naar goud. Na tien jaar intensief gebruik is het tijd voor een grondige onderhoudsbeurt, om de veiligheid en uitstraling te behouden.
Negen weken lang voeren specialisten technische revisies, schilderwerk en vernieuwingen uit. ‘We vervangen verschillende mechanische onderdelen, zoals motoren en remmen’, legt uitvoerder Lorenzo Langelaar uit op de website van de Efteling. ‘Daarnaast krijgt de volledige baan een nieuwe verflaag en maken we de overstap naar ledverlichting.’
Decoratieschilderwerk
Steigers zijn ook nodig voor het hoofdgebouw van Baron 1898. ‘We herstellen plaatselijk stucwerk en voorzien alles van een frisse verflaag en nieuwe decoratie. Datzelfde geldt voor de naastgelegen horecapunten ’t Melkhuysje en De Verkleumde Kompel.’ Zelfs de imposante schachttoren wordt aangepakt. ‘Binnen pakken we de verfkwast waar nodig, vernieuwen we het tegelwerk en onderhouden we essentiële onderdelen van de mijn’, vervolgt Langelaar.
Parallel aan het onderhoud begint de Efteling met de bouw van Hooghmoed. Een nieuwe vrije-valattractie op het terrein naast Baron 1898, met dezelfde thematiek. De opening staat gepland voor volgend jaar zomer.
