Ga naar hoofdinhoud

Klant winterschilder wil korting, geen extra’s


Dat concludeert het Algemeen Dagblad. "De klant is tuk op geld", zegt schilder Otto van Asselen.

 

“Je doet je vakmanschap te kort door goedkoper te werken in de winter”, zegt Leon de Vente van de de Fosag. De winterschilder is een begrip. 95 procent van alle Nederlanders kent het fenomeen. Vanuit Waddinxveen, waar de Fosag zetelt, is de nieuwe campagne vorige week uitgerold over Nederland.

 

Campagne
De eerste campagne om de winterwerkloosheid onder schilders te beteugelen zag al in 1948 het licht. In de zomer was er werk voor ongeveer 20.000 schilders in Nederland, in de winter had nog ongeveer de helft van dat aantal iets te doen.

 

Spreiding
Inmiddels is de spreiding al beter, maar het misverstand onder particulieren dat schilderen vooral iets is voor in de zomer houdt desondanks hardnekkig stand, zegt De Vente. ,”85 procent van de dagen in de herfst en de winter zijn normale werkbare dagen voor zowel binnen- als buitenschilderwerk.”

 

“Vaak is het weer in de winter beter dan in de zomer. Bij dertig graden of meer, zoals vorig jaar zomer, kun je niet schilderen. Droog en zonnig winterweer is daar veel geschikter voor.’’

 

Extraatjes
De inhoud van de landelijke campagne rond de winterschilder is de laatste jaren twee keer gewijzigd. Tot drie jaar geleden kreeg een particulier een vaste korting per man per dag. Vervolgens mocht de schilder de korting zelf gaan bepalen.

 

De Vente: “Dit jaar is het beleid dat er niet meer met korting wordt gewerkt, maar met extraatjes voor de klant, zoals een theaterbon of een weekendje weg.”

 

Begrip
De praktijk blijkt weerbarstiger. Vele schilders houden voor de klant vast aan korting. “Je kunt ook niet verwachten dat je, na veertig jaar korting roepen, in een jaar dat begrip kwijt bent,” aldus De Vente.

 

“,Het begrip winterschilder begrijpen we niet meer”, zegt een medewerker van V.O.F. Schildersbedrijf L.M. de Jong en Co. uit Gouda. “Toen mensen nog een premie kregen per man per dag was dat duidelijk voor mensen en schilder. Er zijn nu geen vaste afspraken.”

 

Oneerlijke concurrentie
Volgens Otto van Asselen van Vava uit Mijdrecht werkt de methode met presentjes oneerlijke concurrentie in de hand. “Wie de grootste cadeaus geeft, krijgt het werk. Voorheen was de premie bij elk bedrijf gelijk.”

 

Vava houdt daarom voor de wintermaanden voor klanten vast aan een korting van ongeveer dertig euro per man per dag. “Mensen hebben toch iets van ‘Het is al zo duur’, als ze dan een paar honderd euro besparen, kunnen ze zelf kiezen hoe ze het besteden. De meeste mensen zijn toch tuk op geld.”

Tien procent korting
Ook Frank Verschuur uit Alphen houdt vast aan de korting, dat willen zijn klanten ook zo. “Ik geef mensen tien procent op de factuur. De Fosag adviseert een cadeaubon, dinerbon of bloemetje, maar als ze dan het geld zien dat ze besparen, vinden ze dat toch het aantrekkelijkst.”

 

Papierwerk
Verschuur is wel blij dat iedereen nu vrij is te doen wat hij wil. „Het scheelt een hoop papierwerk. In het verleden moest je je aanmelden en wachten op akkoord en de mensen moesten soms maanden wachten, voordat ze de premie terugkregen. Dat aanmelden hoeft niet meer.”

 

De campagne is voor Verschuur van weinig nut. ,,Ik heb al voldoende werk. Ik zit de hele winter al vol.”

 

Bij Nell schilders en behangers in Bodegraven zijn ze evenmin enthousiast over het idee van presentjes voor de klant. ,,Het zet weinig zoden aan de dijk.’  

 

Bron: AD.nl – Gouda

 

 
Bekijk een relevant dossier:
 

 

“Je doet je vakmanschap te kort door goedkoper te werken in de winter”, zegt Leon de Vente van de de Fosag. De winterschilder is een begrip. 95 procent van alle Nederlanders kent het fenomeen. Vanuit Waddinxveen, waar de Fosag zetelt, is de nieuwe campagne vorige week uitgerold over Nederland.

 

Campagne
De eerste campagne om de winterwerkloosheid onder schilders te beteugelen zag al in 1948 het licht. In de zomer was er werk voor ongeveer 20.000 schilders in Nederland, in de winter had nog ongeveer de helft van dat aantal iets te doen.

 

Spreiding
Inmiddels is de spreiding al beter, maar het misverstand onder particulieren dat schilderen vooral iets is voor in de zomer houdt desondanks hardnekkig stand, zegt De Vente. ,”85 procent van de dagen in de herfst en de winter zijn normale werkbare dagen voor zowel binnen- als buitenschilderwerk.”

 

“Vaak is het weer in de winter beter dan in de zomer. Bij dertig graden of meer, zoals vorig jaar zomer, kun je niet schilderen. Droog en zonnig winterweer is daar veel geschikter voor.’’

 

Extraatjes
De inhoud van de landelijke campagne rond de winterschilder is de laatste jaren twee keer gewijzigd. Tot drie jaar geleden kreeg een particulier een vaste korting per man per dag. Vervolgens mocht de schilder de korting zelf gaan bepalen.

 

De Vente: “Dit jaar is het beleid dat er niet meer met korting wordt gewerkt, maar met extraatjes voor de klant, zoals een theaterbon of een weekendje weg.”

 

Begrip
De praktijk blijkt weerbarstiger. Vele schilders houden voor de klant vast aan korting. “Je kunt ook niet verwachten dat je, na veertig jaar korting roepen, in een jaar dat begrip kwijt bent,” aldus De Vente.

 

“,Het begrip winterschilder begrijpen we niet meer”, zegt een medewerker van V.O.F. Schildersbedrijf L.M. de Jong en Co. uit Gouda. “Toen mensen nog een premie kregen per man per dag was dat duidelijk voor mensen en schilder. Er zijn nu geen vaste afspraken.”

 

Oneerlijke concurrentie
Volgens Otto van Asselen van Vava uit Mijdrecht werkt de methode met presentjes oneerlijke concurrentie in de hand. “Wie de grootste cadeaus geeft, krijgt het werk. Voorheen was de premie bij elk bedrijf gelijk.”

 

Vava houdt daarom voor de wintermaanden voor klanten vast aan een korting van ongeveer dertig euro per man per dag. “Mensen hebben toch iets van ‘Het is al zo duur’, als ze dan een paar honderd euro besparen, kunnen ze zelf kiezen hoe ze het besteden. De meeste mensen zijn toch tuk op geld.”

Tien procent korting
Ook Frank Verschuur uit Alphen houdt vast aan de korting, dat willen zijn klanten ook zo. “Ik geef mensen tien procent op de factuur. De Fosag adviseert een cadeaubon, dinerbon of bloemetje, maar als ze dan het geld zien dat ze besparen, vinden ze dat toch het aantrekkelijkst.”

 

Papierwerk
Verschuur is wel blij dat iedereen nu vrij is te doen wat hij wil. „Het scheelt een hoop papierwerk. In het verleden moest je je aanmelden en wachten op akkoord en de mensen moesten soms maanden wachten, voordat ze de premie terugkregen. Dat aanmelden hoeft niet meer.”

 

De campagne is voor Verschuur van weinig nut. ,,Ik heb al voldoende werk. Ik zit de hele winter al vol.”

 

Bij Nell schilders en behangers in Bodegraven zijn ze evenmin enthousiast over het idee van presentjes voor de klant. ,,Het zet weinig zoden aan de dijk.’  

 

Bron: AD.nl – Gouda

 

 
Bekijk een relevant dossier:
 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.


Belgische en Nederlandse verfproducent fuseren

Sommer Schilderwerken schopt het tot FD Gazelle

Cao-akkoord blijft uit: oude afspraken van kracht

SchildersVakprijs gaat eindfase in: stem op je favoriet

Nederland inspireert Europa met zero-emissiezones


Naar archief >