Blog

Schildersvakkrant

Het kon niet uitblijven. Twee concurrenten worden collega’s. En wanneer het stof van de fusie tussen de Schildersvakkrant en Eisma’s Schildersblad is neergedwarreld, wordt het uiteraard tijd voor een nieuw jasje. Afgelopen vrijdag viel de vernieuwde papieren Schildersvakkrant op onze deurmat. Met een aangename zachte plof. 

Het eerste wat opvalt, wanneer ik de krant uit zijn plastic folie haal, is de voelbare verandering. Het dikkere, iets meer glanzende papier heeft plaats gemaakt voor dunner en matter papier. Op gevoel zou ik zeggen van 120 naar 80 gram per M² papier. Scheelt toch gauw een paar bomen. En alle beetjes helpen, nietwaar.

 

De voorpagina lijkt ogenschijnlijk weinig anders. Maar schijn bedriegt. In plaats van vier staan er nu twee vooraankondigingen onder de titel. Het donkerblauw met witte letters van deze kaders is veranderd in licht grijsblauw met zwarte letters. Weer een paar liter inkt minder. En eerlijk is eerlijk. Het ziet er beter uit.

 

Maar de aankondiging dat Guram Kochibrolashvili de kitfrabrikanten tunnelvisie verwijt boven de titel is letterlijk misplaatst. Nu ik de recensie schrijf zie ik hem pas. Overdaad schaadt. Ik heb het artikel toch wel met bovengemiddelde interesse gelezen. Wie het waagt om de bestaande kit-receptuur aan de basis te bekritiseren én een alternatief te bieden, vestigt de aandacht sowieso op zich. Daarvoor hoeft de lay-out van de voorpagina niet onoverzichtelijk te worden.

 

De twee daarop volgende pagina’s hebben de kop Nieuws. De column van JMS laat aan duidelijkheid niets te wensen over. Daaronder worden man en paard genoemd in de rubriek Personen & Bedrijven. Bedrijfstak gerelateerde nieuwsfeitjes staan rechts in de vijfde kolom. Gerald Jager geeft onze zelfkennis de vrijheid in de onverwoestbare strip Sjon. Geen krant kan zonder zijn eigen clown.

 

Pagina 5 lijkt gereserveerd onder de veelbelovende titel Interview. Jaqueline Zuidweg bijt de spits af. Zij biedt hulp bij dreigend faillissement. Een niet onalledaagse praktijk bij beginnende bedrijven.

 

De pagina Schilders & Techniek is misschien de meest belovende. Tips & Trucks uit de praktijk. John Edens ligt een tipje van de sluier over de vindbaarheid van websites. SEO is de sleutel.

Miel Wijnen leert ons de basis van beitsen: "eiken behandelen met ijzersulfaat is wat oorspronkelijk beitsen heettte." Kijk, zo leer je nog eens wat.

 

Wat ondernemers bezig houdt staat te lezen in de pagina’s Ondernemen. Columnist Koos Kamsma houdt de boel in beweging met zijn ondernemers-technische visie.

 

Helemaal nieuw is de pagina Het Project. Collega Pieter Vooijs trapt af met de transformatie van een sprookjesachtig maar vervallen zeehotel naar een luxe woonhuis. Ondernemen is ook problemen oplossen. Een mooi project om te volgen. Wie weet ziet u hem wel terug bij de volgende editie van de Schildersvakprijs. Uw verslaggever-in-spe heeft in ieder geval een aantekening in zijn agenda voor de nieuwe rubriek Burema Bezoekt.

 

De afsluitende pagina’s Vakmanschap zijn deels de vervanger voor de aloude hekkensluiter Nieuwe Producten. Vernieuwingen in onze bedrijfstak worden nu ook becommentarieerd met redactionele toelichtingen. Dat lijkt ook wel wenselijk. Een op handen zijnde Duitse invasie van de traditionele Hollandse verfmarkt kan natuurlijk niet onopgemerkt plaatsvinden.

 

Dat geldt ook voor de aangekondigde revolutie op kitgebied. Guram en Sander timmeren op niet mis te verstane wijze aan de weg. Het oog van de redactie houdt hen nauwlettend in de gaten.

 

Onze huisnert Edward Uittenbroek kopt de voorzet van de vernieuwingen op zijn eigen, schier onnavolgbare wijze, richting doel. De toeschouwers langs de lijn in vertwijfeling achterlatend of dit nu een doelpunt was of niet.

 

De zestien pagina´s -lief en schildersleed zijn in elk geval een aangename bijdrage voor de zondagmiddag.

Over Bas Burema

Bas Burema (1957) is al veertig jaar schilder. Precies dit jaar heeft hij 25 jaar zijn eigen bedrijf. Burema is bewust OZP'er: Ondernemer-Zonder-Problemen. Hij volgde Mavo, Havo en Pedagogische Academie en haalde zijn schilderspapieren tussen de bedrijven door. Bas Burema schrijft in zijn blog over zaken waar de schilder van dag tot dag mee te maken heeft.

Bekijk alle berichten van Bas Burema

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.