Ik was laatst bij een lezing over AI, waarin een belangrijke vraag werd gesteld: kan AI ook begrijpen? Het antwoord was nee, en dat komt vooral doordat AI geen zintuigen heeft. AI kan niet voelen hoe het is om verf aan te brengen, verf niet ruiken en niet horen wat het verschil is tussen een blikje water dat beweegt en een blik verf. Dat heeft tot gevolg dat je zaken als de overgang tussen een kozijn en een muur niet zomaar kunt zien. Dus helaas voor de personeelskrapte: robots gaan de komende jaren geen oplossing bieden.
Toch denk ik dat we de tijden van personeelskrapte bij schilders op korte termijn kunnen verhelpen door de opkomst van AI. Niet omdat AI het schilderen gaat overnemen — integendeel. Juist banen achter een beeldscherm worden vervangen door AI. En voor zover ik weet, is er nog steeds geen schilder die een toetsenbord gebruikt om verf aan te brengen. Welke banen een groot risico lopen om vervangen te worden door AI? Administratief medewerkers, callcentermedewerkers, boekhoudkundig medewerkers en — ja, ja — mensen aan de eenvoudigere kant van marketing… Gelukkig heb ik de afgelopen tien jaar veel bijgeleerd!
Er zullen de komende jaren dus mensen op zoek moeten naar een nieuwe baan. En hoe mooi zou het zijn als we als branche een deel van die mensen warm kunnen maken voor het schildersvak? Hen kunnen laten voelen, zien en ruiken hoeveel voldoening ons vak kan geven? Kortom, als we als branche juist inspelen op de zintuigen van potentiële nieuwe schilders, doen we iets wat AI sowieso niet kan.
Een vraag of opmerking aan het adres van Alger van Maaren? Mail hem: