Waaron nog steeds kit overschilderen? Is na aflakken afkitten een optie? Ga naar hoofdinhoud

Waarom nog steeds kit overschilderen?


Laats hadden we het weer. Schilderwerk aan een nieuwbouwwoning. De te schilderen kozijnen waren een jaar geleden opgeleverd en nu was het tijd om over te gronden en af te lakken. We hadden netjes het glas afgeplakt zodat er over de kit heen plus 1 mm glas mee geschilderd wordt. Goed schuren, gronden en aflakken en toen tape eraf. Door onvoldoende hechting op de kit trokken we met het verwijderen van de tape het hele verfsysteem op veel stukken zo van de kit af. Alleen van de kit! Dat was niet de bedoeling.

Kit overschilderen
Wij Nederlanders zijn zo’n beetje de enige ter wereld die de beglazingskit mee schilderen. Technisch is het niet nodig dus waarom? Ik kan alleen maar bedenken dat het een esthetische reden heeft. We vinden het mooier en zijn het na al die jaren gewoon gaan vinden. Het hoort immers zo. Maar ik ken geen collega die nog nooit gevloekt heeft op beglazingskit die schifte, onthechte of crackeleerde. Of alle drie tegelijk! Dus waarom houden we zo vast aan die ellendige kit overschilderen?

Alternatief
Het alternatief is natuurlijk niet overschilderen. Maar dan zie je kleurverschil. En dat is echt heel erg. Nee natuurlijk niet! Bij kunststof kozijn maakt het ook niet uit. Daar is de kit (rubber natuurlijk, maar het ziet er het zelfde uit) meestal zwart. Ook bij witte kozijnen. En daar hoor je niemand over. Dus hoe erg is het dan bij hout? Laten we eens kijken wat onze opties zijn.

Rubber
Zwart rubber bij kunststof, geen probleem!
Kit
Onvoldoende hechting op beglazingskit

Kit op kleur
Er is al beglazingskit op kleur verkrijgbaar. En als je nou wit, crème en een paar donkere kleuren in je bus hebt ben je al een heel eind. Kit beetje wegsnijden, voorbehandeling, aflakken en afkitten. Als laatste handeling. Zou prima moeten kunnen denk ik. Bij nieuwbouw gebeurt het al vaak. En misschien moeten we een andere kleur kit (net als bij kunststof) gewoon niet erg vinden. Alle donkere delen krijgen zwarte kit. Na het aflakken. Even wennen maar echt heel lelijk is het niet. En na een jaar of acht (onderhoudscyclus) heeft elk huis het en zijn we er aan gewend.

Voordeel
Na het aflakken van het houtwerk de kit aanbrengen lijkt nog niet veel te gebeuren. Nieuwbouw al wat vaker, maar in het onderhoud maak ik het eigenlijk nooit mee. En, zelf doe ik het eigenlijk ook nooit. Toch zal ik eens een projectje uitkiezen waar ik het ga doen. Ben wel benieuwd wat ik er uiteindelijk van ga vinden want zo’n heel erg strakke afkitter ben ik niet… Wellicht ontstaat er wel genoeg voer voor een kitblog deel twee. Mochten er collega’s zijn die vaak afkitten na het aflakken dan hoor ik graag jullie ervaringen hieronder.


Deel via:

8 reacties

  • Martin

    Beste Richard,

    Persoonlijk ben ik geen schilder maar van generatie op generatie wordt overgedragen dat de afwerklaag meegeschilderd moet worden om doorslaand water te voorkomen.

    Vroeger om het stopverf en tegenwoordig om de kit te ondersteunen.

    Persoonlijk heb ik deze maand alle verouderde kitlagen in de badkamer moeten vervangen vanwege vocht in de muren.

    Waarom zou dit bij een raam niet kunnen gebeuren en is het dus altijd handig de kitlaag preventief te ondersteunen met een mooie verflaag.

  • Piet Naalden

    Kit heeft vaak een veel grotere elasticiteit dan de verflaag er overheen. Dus gaat het vroeg of laat fout met de verf…
    Nog los van de vraag of de oplosmiddelen in de verf de kitzoom niet aantasten…..

  • Wij kitten altijd achteraf met kit.
    En leggen het ook eerst aan de klant uit waarom….ook zoals hierboven staat dat bij de kunstof kozijnen er altijd een zwarte rubber naad zichtbaar is, en dan is het voor de meeste geen probleem.
    Ik probeer wel de kit zo dicht mogelijk bij de kleur van de kozijnen te pakken.
    Nou heeft soudal aardig wat kleuren glaskit en das wel een voordeel.

  • Martin Vermeer

    Beste Richard,

    Mijn eerste reactie was; dit is geen man uit de praktijk !
    Meeschilderen is puur esthetisch en voorkoming van verkleuring van de kit, onthechting gebeurt (bij mij) zelden, meestal gebeurt dit bij de oude droog afmesbare kit(siliconenhoudend), deze zijn gelukkig steeds minder in gebruik.

    Jouw voorstel is dat er dan altijd de kit moet worden uitgesneden, want er tegenaan schilderen is ook een ramp, welke schilder kent niet de vreselijke “De Vries” kozijnen uit Gorredijk, met zijn rubbers en palletjes en blokjes.

    Daarna komt de kunst van strak kitten, want als je een andere kleur of iets wat er net bij past, gaat dit erg opvallen.

    En als laatste tegenargument, wasrom zou je iets wat goed is willen veranderen….ik niet !

  • Arnoud Heijke

    Ik ben dit jaar twintig jaar werkzaam in de glasbranche en dit is idd één van de ‘klassiekers’ waarover ik me altijd verwonderd heb.
    In kunststof, staal en aluminium is het zonder problemen geaccepteerd dat de pakking een andere kleur heeft.
    Ik heb – als medewerker van een fabrikant van isolerende beglazingen – klanten in de houtindustrie die steeds meer op de fabriek beglazen met kit op kleur.
    Het lijkt me dat de voordelen vele malen groter zijn dan de nadelen.

  • Ronald

    Het is vrij simpel een rubber strip ziet er nog goed uit als ie 10 jaar er in zit een kit rand niet die zal vuil zijn en verkleurd daarom word die mee geschilderd.
    Bovendien een rubberstrip ziet er altijd strak uit een kitrand niet altijd dat kan aan de glaslatten leggen of de onkunde van de kitter.

  • Dank voor jullie reacties. En de meningen zijn erg verdeeld! Ik denk dat, afhankelijk van de situatie de keus moet worden gemaakt. En dat je allebei de opties (overschilderen of later afkitten) open moet houden. Zo kan bij een strak kozijn in de nieuwbouw eerst aflakken en daarna afkitten een heel goede optie zijn, terwijl dat bij een oud, schots en scheef boerderijtje natuurlijk helemaal geen optie is. Een goede vakman bekijkt eerst alle mogelijkheden en kiest dan de, voor die situatie de beste methode.

  • jack de haas

    Ben een jaar of 12 geleden bij de RELIUS fabriek in duitsland geweest.
    tijdens het peukje roken was het eerste wat je doet het schilderwerk bekijken natuurlijk.
    wat mij meteen op viel was dat de kit niet mee geschilderd was.
    op zich niet erg,maar wat wel lelijk er aan is dat als het meerdere malen geschilderd is,het er erg lelijk uitziet !.
    niet de kit,maar het word niet strak besneden met schilderen.
    dat zal de reden zijn waarom wij gewend zijn geraakt om alles strak te besnijden,inclusief kitranden.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.


Talen alweer ‘Beste werkgever’

Premieverhoging schilderspensioen dreigt

AkzoNobel neemt decoverven Titan over

Strijd nog onbeslist na eerste aflevering SP&M-Challenge

Inspectie SZW deelt onterechte en te hoge boetes uit


Naar archief >