Ga naar hoofdinhoud

Beveiliging op de bouwplaats


Er zijn criminelen in soorten en maten, weet Nico Klaassen, directeur van een beveiligingsbedrijf dat zich onder andere op bouwplaatsen richt. Bouwbedrijven kunnen om te beginnen veel zelf doen als het om voorkoming van diefstal en vandalisme gaat. ‘Het kostbaarst is de vervolgschade’

Bouwplaatsbeveiliging… als ze willen halen ze tóch alles weg!

‘Je kunt je bouwplaats zodanig beveiligen dat je het risico op diefstal zo klein mogelijk maakt. Gelegenheidsdieven houdt je al tegen met een deugdelijk slot op het hek, mits je zo’n hek ook wel goed verankert en van de juiste verbindingsstukken voorziet. Maar een professionelere crimineel houd je inderdaad niet met een hek tegen, en ook niet met dat schrikdraad voor de bouw dat je tegenwoordig steeds vaker ziet. Er zijn bendes die hun diefstal al lang van tevoren voorbereiden. Er wordt gepost bij fabrieken van bijvoorbeeld cv-ketels. De vrachtwagens worden gevolgd en zo weten ze waar er een project in aanbouw is. Tegen zulke professionals moet je andere maatregelen nemen.’

Zoals een man permanent als bewaker? Duur!

‘Dat kan, maar er zijn ook tussenvormen. Detectie is het sleutelwoord, en periferiebeveiliging. Dat laatste betekent dat je de uiterste rand van je terrein sterk beveiligt. Daar moeten de sensoren en de camera’s al hangen. Als iemand het terrein opkomt, een ruit ingooit van de directiekeet en een computer pakt en dán gaat het alarm af, dan achterhaal je zo’n dief niet meer. Gaat het alarm af als ze door het hek komen, dan heb je tijd om te reageren.’

Dat reageren doet uw bedrijf dan onder andere, nietwaar?

‘Inderdaad. Na 26 jaar bij de politie gewerkt te hebben, als rechercheur, ook met politiehonden, ben ik zo’n tien jaar geleden een eigen beveiligingsbedrijf begonnen. Mijn broer was toen net gepensioneerd als commercieel directeur van een groot bouwbedrijf. We zagen daar al snel markt in. Het is nog maar van de laatste paar jaar dat niet alleen in de Randstad, maar overal op bouwplaatsen wordt gestolen. De hoeveelheid elektronica, luchtbehandelingsinstallaties en bijzondere verwarmingssystemen die in moderne gebouwen wordt geïnstalleerd neemt toe, en dat zijn gewilde spullen. Daarnaast is het stelen van metalen, zoals koper, steeds meer in opkomst. Je kunt ook zien dat de economische crisis hier een rol speelt. Die bevordert de criminaliteit. Wij geven gericht advies aan bouwbedrijven, denken mee over de beveiliging. En ja, we hebben een landelijk systeem van meldingopvolging. Een sensor geeft een signaal af aan een alarmcentrale. Daar zijn er maar een paar van in Nederland in streng beveiligde kantoren. Van daaruit wordt de melding doorgegeven aan onze meldkamer. Wij kijken dan eerst via de videobewaking, het scheelt al veel in kosten als je konijntjes ziet huppelen. Is het nodig dan sturen we meteen een getrainde beveiliger ter plekke.’

En dat moet de hele tijd tijdens een bouw?

‘Nee, ook daar kunnen we in adviseren. Je kunt de beveiliging goed langzaam opvoeren. In het bouwrijp maken en in de ruwbouw is een meer generieke bewaking vaak voldoende, terwijl in de afbouwfase, wanneer de installateurs met hun materialen en gereedschappen komen, is extra beveiliging aan te raden.’

Overigens, er schijnt ook veel door personeel gestolen te worden…

‘Een timmerman koopt geen spijkers, dat is bekend. Maar het moet niet de spuigaten uitlopen. Zeker op een wat gecompliceerdere bouw waar veel onderaannemers rondlopen, moet je wel controleren. Eigenlijk zou altijd in de algemene voorwaarden moeten staan dat iedereen gevisiteerd kan worden. Dan bedoel ik niet met gespreide benen tegen de muur, maar wel dat je in de kofferbak of in het busje mag kijken. Daar halen we regelmatig spullen uit die daar niet horen.’

We spreken over nieuwbouw, maar bij schilderwerk of renovaties ligt het allemaal anders

‘Als je geen terrein kunt afzetten, ben je vaak beter af met een goed afsluitbare zeecontainer. Eventueel met een sensor erin. Neem dan wel een goede sensor, want de goedkopere kunnen niet tegen de hitte die zich kan opbouwen in zo’n afgesloten stalen container. Steigers zijn vaak wel tegen inklimmen beveiligd, maar soms kun je net het verschil maken door het plaatmateriaal iets hoger vast te maken, zodat ze het niet juist kunnen gebruiken om zich aan op te trekken. Een grote gevelsteiger voor een flatgebouw kun je beveiligen met zogenaamde beveiligingsvallen: op de eerste drie verdiepingen zet je steeds een sensor. Slaat er één aan, dan is er waarschijnlijk niets aan de hand, gaan ze alle drie af, dan is er iemand naar boven aan het klauteren. In materiaal in een kist optakelen aan een hoogwerker en daar laten hangen geloof ik minder. Natuurlijk verklein je de kans op diefstal wel wat. Maar ik heb heel wat uitgebrande of vernielde bouwmachines gezien, puur uit nijd omdat ze er niet bij konden. En wat heb je dan?’

Je kunt heel cynisch de kosten van beveiliging afstrepen tegen de kosten van wat gestolen wordt..

‘In de bouw wordt veel dicht tegen de kostprijs gewerkt. Dus kun je zeggen dan de beveiligingskosten altijd te hoog zijn. Maar neem dan wel álle kosten mee. Een kabel van een torenkraan, gewild bij koperdieven, kost misschien drieduizend euro. Maar als die torenkraan een paar dagen niet kan werken, moet je zien wat dat kost. Ook neemt het tempo in de bouw toe en zijn de deadlines steeds harder. Als het werk wordt gefrustreerd door diefstal of vandalisme kan dat ernstige gevolgen hebben.’

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.


‘Bijna helft werkenden redt het niet tot pensioen’

Veel slachtoffers ransomware: geen back-up

Bouw krimpt, maar ‘wacht met afschalen’

Enquête Betere Schilder bevestigt bekende zorgen

Verzuim in bouw daalt licht, maar blijft ‘zorgelijk’


Naar archief >