Ga naar hoofdinhoud

Schildersassistent op wieltjes gooit hoge ogen


Een karretje op wieltjes met ruimte voor verfblikken en een verstelbaar tafelblad, dat schilders als een hondje volgt. TU Delft-student Fleur Jansen ontwierp deze schildersassistent die voor fysieke verlichting moet zorgen. Het afstudeerproject leverde haar onlangs een 9,5 op en daarmee het masterdiploma Integrated Product Design.

V.l.n.r.: Esmee Schrama (SUSAG), Fleur Jansen, Mark Hulsen (OnderhoudNL) en de begeleiders van Fleur, Jordan Boyle en Marco Roozendaal (TU Delft). (Foto: OnderhoudNL)

Het ‘robothondje’ – dat als prototype al een proefrit achter de rug heeft op een project van vastgoedonderhouds- en renovatiebedrijf Elk – is ontwikkeld binnen het door OnderhoudNL, vakbond LBV en SUSAG opgezet MDIEU-project ‘Prototype fysieke werkbelasting’. Het doel: vakmensen gezond, veilig en met plezier aan het werk houden.

Knelpunten en kansen

In de eerste fase (2021-2023) van dit specifieke project speelde Fabian Hoogendijk, eveneens verbonden aan de TU Delft, een belangrijke rol. Hij bracht in kaart waar de knelpunten liggen in fysieke belastingen en welke kansen er zijn voor innovatie. Door verder onderzoek van Jansen en de daaruit verkregen informatie, is de schildersassistent ontstaan.

Voor het ontwerp sprak Jansen met diverse schilders. ‘Dat deed me inzien hoeveel uitdagingen er bij dit werk komen kijken. Het is zwaar, zowel fysiek als mentaal. Wat weer motiveerde om een oplossing te ontwikkelen die echt ondersteunt.’ Het robothondje fungeert als een mobiel werkstation dat kan ‘meelopen’ met de schilder. Het verstelbare werkblad voorkomt onnodig bukken en verhoogt de ergonomie op de werkplek.

De markt op

De 9,5 die het afstudeerproject haar opleverde is natuurlijk een meer dan goede opsteker. Helemaal omdat het Jansen daarmee meteen ook haar masterdiploma Integrated Product Design te pakken heeft. Maar wat haar betreft, is het hele project pas geslaagd als de robot-assistent daadwerkelijk op de werkvloer rondrijdt. Momenteel wordt onderzocht of een derde subsidietraject haalbaar is, dat moet de volgende fase – marktverkenning en eventuele opschaling – mogelijk maken. Om daarna door te pakken richting marktintroductie.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.


Masterclass schuren met Festool-machines

Zuiveringsunit pakt verfspoelwater op locatie aan

Hybride kniktelescoophoogwerkers in de verkoop

€4 miljard aan groene energiesubsidie bleef in 2024 liggen

EU-Hof schrapt waarschuwing titaandioxide


Naar archief >