Bij het schilderen van bruggen wordt in Nederland doorgaans verf op terpentinebasis gebruikt. Sterke bescherming gegarandeerd, maar vanwege de samenstelling belastend voor mens en milieu. Reden voor Rijkswaterstaat om te onderzoeken of een watergedragen verf, die in Scandinavië al met succes wordt toegepast in infrastructuurprojecten, ook in Nederland een volwaardig alternatief kan zijn.
Molenbrug als proefkonijn
‘Proefkonijn’ is de Molenbrug ten zuiden van Kampen. Een tuibrug over de rivier de IJssel met een totale overspanning van 600 meter, uitgevoerd in beton en staal. Eind mei bracht Rijkswaterstaat hier op diverse plekken testvlakken met verf op waterbasis aan, die gedurende een jaar worden gemonitord op hechting en weerbestendigheid. Want hoewel het product zich in landen als Denemarken en Zweden al heeft bewezen, kan dat hier heel anders uitpakken. Gezien de lokale omstandigheden als variaties in temperatuur, luchtvochtigheid en vervuiling.
Bij positieve resultaten krijgt de brug tijdens de geplande onderhoudsbeurt tussen 2026 en 2028 een volledig duurzaam ‘jasje’. Wat weer gevolgen kan hebben voor bruggen elders in Nederland. Want deze werkwijze zou volgens Rijkswaterstaat zomaar eens de toekomstbestendige manier zijn om bruggen te onderhouden.