Ga naar hoofdinhoud

BUSJE KOMT ZO | Eeuweling Bonke & zn. blijft in beweging


Waar de schilder gaat, daar gaat zijn busje. De vakman en zijn vervoermiddel zijn sinds jaar en dag onafscheidelijk. Een klassieke dieselbus, elektrisch aangedreven exemplaar of misschien zelfs een (bak)fiets? In deze serie portretteren we de schilder en z’n trouwe vier-, drie- of tweewieler. In dit nummer de broers Henk (65) en Ben Bonke (70) van Bonke & zn. schilders- en afwerkingsbedrijf uit Enschede.

Honderd jaar bestaat het familiebedrijf al, een mijlpaal die ook tot uiting komt op de schildersbussen van Bonke & zn, links Henk naast broer Ben. (Foto: Roy Heethaar)

Je kunt er niet omheen, die typische oranje tint in de huisstijl van schildersbedrijf Bonke & zn. heeft iets onweerstaanbaars. Net als de opvallende ‘B’ in het logo. Eigenaar Henk Bonke knikt fanatiek. ‘Ik was van de week nog bij de fysio en die zei het ook: “Ik zie jullie oranje busjes overal rondrijden, met die mooie B erop”.’

Wat het dan is? Het is retro en verfrissend tegelijk. Zoiets. Laat dat nou nét naadloos aansluiten bij de kern van het familiebedrijf, dat al sinds 1924 bestaat maar altijd met de tijd is meegegaan. Zo heeft Bonke & zn. de blik immer vooruit gericht, wat zich onder meer vertaalt in de rol die het bedrijf speelt in het opleiden van nieuwe schilders. En de samenwerking met Vakschool Het Diekman, waarbij leerlingen onder professionele begeleiding bij Bonke ervaring opdoen in het schildersvak.

Eeuwfeest

Honderd jaar bestaat het familiebedrijf dus al, een mijlpaal die ook tot uiting komt op de schildersbussen van Bonke. Het eeuwfeest werd op 14 november vorig jaar groots gevierd in de Grolsch Veste, de thuishaven van voetbalclub FC Twente. Ben Bonke, gepensioneerd maar aan de zijlijn nog wel betrokken, hield er een fraaie speech voor alle aanwezigen, onder wie burgemeester Roelof Bleker. De mede-eigenaar van Bonke & zn. en broer van Henk haalde daarin vele gedenkwaardige projecten aan. Zoals het TO-gebouw op de Universiteit Twente, PTT Hengelo, en het Holland Casino.

Bevroren verf

Wat ook beklijft, zijn enkele bloemrijke anekdotes uit de voorbije decennia. Ben gaat er eens goed voor zitten in de kantoorruimte, en begint te vertellen over een avontuur in Noorwegen. ‘Het was een strenge winter en we hadden weinig werk. Daarom namen we een renovatieproject aan in Oppdal, Noorwegen. We stuurden alle materialen per vrachtwagen vooruit, maar vergaten één belangrijk detail: het Noorse klimaat. Toen de vracht aankwam, waren alle watergedragen producten bevroren! Gelukkig konden we nieuwe materialen per luchtpost krijgen. Een wijze les in voorbereiding.’

Ondertussen tovert Henk oude foto’s tevoorschijn. Beelden uit de jaren 70, van de eerste schildersbus voor de Grote Kerk in Enschede, verschijnen op het beeldscherm. ‘Een Toyota, als ik me niet vergis.’ Maar hoe ging dat eigenlijk nog verder terug in de tijd; hoe verplaatste hun opa Bernhard zich van zijn huis naar de klus? ‘Heel simpel’, zegt Henk. ‘Met de ladder in zijn nek op de fiets.’

Keerpunt

Het familiebedrijf bevindt zich op een keerpunt. Het hele wagenpark bestaat nog uit diesels, maar vanaf nu wordt alles stapsgewijs vervangen door elektrische voertuigen. Henk en Ben rijden privé al elektrisch. Ben: ‘Ik vind dat we allemaal een verantwoordelijkheid hebben ten opzichte van het milieu. Onze klanten – zoals de gemeente Enschede en Friesland Campina – verwachten dat ook van ons.’

Naast de vele oranje voertuigen, heeft Bonke drie groene busjes, als onderscheid voor het planmatig onderhoud. Momenteel wordt er ook gekeken om een stukadoorsdivisie op te zetten, weer met een andere kleur. Henk: ‘De eerste elektrische schildersbus is inmiddels besteld. Over vijf tot tien jaar hebben we geen diesel-voertuigen meer.’

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.


Bol In- & Exterieur is nu Hofleverancier

Nederland inspireert Europa met zero-emissiezones

Bijna 7.000 boetes in eerste maand zero-emissiezones

Nieuw label voor gebruikte bestelauto’s

Historie Arbeidsinspectie gebundeld in boekwerk


Naar archief >