Voor een opdrachtgever moeten wij een marmerimitatie bijwerken. Wij weten niet precies in welk jaar of welke periode de imitatie is gemaakt. Ook is niet meer te achterhalen wie de maker is geweest. Waar moeten wij in dit geval op letten om goed te kunnen restaureren?
Antwoord:
Marmerimitaties zijn in het verleden met oliesaus uitgevoerd. In dat geval zal enige aanslag aanwezig zijn, enige verkleuring zijn opgetreden en zal de glansgraad zijn teruggelopen. Vooraf moeten deze eigenschappen worden gecontroleerd. Als het gaat om bijwerken, zal eerst een proefstaal van de totale kleurenindruk moeten worden gemaakt. In de huidige restauratie-ethiek bestaat het bijwerken uit het kleuren van de beschadigingen. Het kan dan gaan om het volschilderen of het aanbrengen van spikkeltjes, dat pointilleren wordt genoemd. Bij deze methode blijft de authentieke imitatie gehandhaafd.
Als een imitatie bijgemaakt moet worden, moeten we in de schoenen gaan staan van de verre voorganger. Aan de hand van proefjes moeten de juiste grondkleur en gebruikte pigmenten worden vastgesteld. Vervolgens moet de techniek van vroeger eigen worden gemaakt. In dat geval moet goed worden gekeken naar de bestaande marmertekening en de manier van uitvoeren. Als het gaat om een grove uitvoering, moet op dezelfde wijze te werk worden gegaan. Door oefening en kritisch te kijken, kan het einddoel worden bereikt.
Nadonkeren
Als de marmerimitatie uit het verleden is nagemaakt, moet rekening worden gehouden dat deze na enige tijd donkerder wordt. De oude imitatie heeft de tand des tijds doorstaan en is al nagedonkerd. Dit proces zal met de nieuwe imitatie ook plaatsvinden, waardoor na enige tijd kleurverschil in het nadeel van de nagemaakte marmerimitatie is te zien. De tijd van nadonkeren wordt bepaald door de plaats waar de nagemaakte marmerimitatie zich bevindt. In een donker vertrek zal het nadonkeren eerder plaatsvinden dan in een verlichte ruimte.
Dit nadonkeren kan worden voorkomen door in plaats van oliesaus een moderne acrylglaceer te gebruiken. Dit bindmiddel verkleurt veel minder, maar heeft als nadeel dat de glansgraad niet hetzelfde is als bij een oliesaus. Door proeven te nemen met acrylvernis kan worden bepaald of de glansgraad van het oude werk kan worden benaderd. Eventueel kan men bijenwas gebruiken waarmee een hoge glansgraad is te bereiken.