Ga naar hoofdinhoud

Zwarte lijst is een kans


Gedoe over de opleverfouten in de nieuwbouw. Die blijven hoog en de timmerman, de schilder en de glaszetter krijgen de schuld. De Vereniging Eigen Huis is het zat en wil aan ‘naming en shaming’ gaan doen: een zwarte lijst van wanpresteerders. En wat doet de schildersbranche?

En we mogen er nog blij mee zijn ook: het gemiddeld aantal opleverfouten in de nieuwbouw is dit jaar eens een keer stabiel gebleven in plaats van gestegen: 22 opleverfouten per opgeleverde woning, blijkt uit onderzoek van de Vereniging Eigen Huis.

 

Timmerwerk, schilder, glaszetter

De timmerman heeft het het vaakst verbruid: in 26,4 procent van de gevallen blijkt hij het te zijn die prutswerk heeft afgeleverd.

Maar meteen daar achteraan komt de schilder die het in 15 procent van de gevallen verbruid heeft. Klachten gaan het meest over ondeugdelijke ramen, deuren en scharnieren, schilderwerk in het algemeen en beschadigd glas. In 12,4 procent van de gevallen krijgt de aannemer de schuld van de ellende.

 

Neem geen schilderwerk meer aan

Hoe moet de sector daar op reageren? De eerste reflex is altijd die van de verdediging: ‘De schilder wordt uitgeknepen en kán geen goed werk leveren in de nieuwbouw.’ Een antwoord daarop is even snel gevonden: ‘neem dat werk dan niet aan. Werk niet meer voor die aannemer. Er zijn honderden schilders die u daarin voorgingen.’

 

Lerend vermogen in de nieuwbouw

Maar dat is me te simpel. In een dergelijke vechthouding krijg je nooit verbeteringen.

Het zou interessant moeten zijn om zelf goed in kaart te brengen waar het fout gaat, en met die gegevens gewapend met de aannemer in gesprek te gaan.

Er is veel te weinig lerend vermogen in de nieuwbouw. Een schildersbedrijf zou aandacht moeten vragen van de projectleiding na de oplevering en met die mensen kansen en bedreigingen voor volgende projecten in beeld moeten brengen.

 

Schilders in tijdnood

Bespréék met uw opdrachtgever de druk die er op uw kwaliteit kwam toen de prijs verder omlaag moest.

Neem dóór hoe het kwam dat uw mannen stonden te schilderen terwijl ernaast geschuurd of gefreesd moest worden.

Leg uit hoe u plant en hoe het kwam dat uw mensen in tijdnood kwamen.

Daar moet toch een luisterend oor voor zijn: iedereen is gebaat bij het terugdringen van de faalkosten.

 

Zwarte lijst

En nu ook bij het terugdringen van de opleverpunten. Want de VEH heeft er genoeg van. Die wil een zwarte lijst opstellen van aannemers, (let wel: aannemers) waarbij het te vaak fout gaat. Uw aannemer wil daar niet op staan. Dat zou een opening moeten zijn voor een dialoog. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.


Brillux opent vestiging in Amsterdam

Inschrijving Nationale SchildersVakprijs van start

Britse verffederatie pakt ‘groene praatjes’ aan

Bol-stagiairs krijgen vaak niet betaald

SintLucas krijgt half miljoen voor CTL


Naar archief >