Blog

Ik hoor het zo vaak van klanten. Voornamelijk particuliere klanten. Wat is verf toch duur. Dat is natuurlijk niet zo, maar het gevoel is er wel altijd. De klant vergelijkt de verf vaak met de prijzen in de bouwmarkt, of nog erger, de Action. Op het stuntpallet staat een 10 liter emmer latex (nou ja, latex…) van 19,95! En op mijn factuur staat een emmer van 90 euro. En dat is dan nog ex-BTW. Dat verschil is vaak niet te behappen voor een klant. Natuurlijk kan ik het uitleggen: kwaliteit, rendement, duurzaamheid. Maar het voelt alsof je je altijd moet verdedigen. En dat is niet fijn. 
Buitenwerk

Over lakverf voor buiten hoor ik het veel minder. Nu kan je al met een paar liter verf (rond de 50 euro per liter) een hele buitenboel doen en is het aandeel materiaal op de factuur vaak een lager percentage. Tijd is dan een veel grotere kostenpost waar meestal weinig discussie over is. De mensen hebben je immers bezig gezien. Owjee… Houtrot! Daar steekt het “duur” fenomeen de kop weer op. Met enkele volwassen houtrotreparaties zit je al snel aan een hogere post dan voor de materiaalkosten van verf. Dus ook bij buitenwerk moet je je soms verdedigen.

Vreemd

Toch vind ik het vreemd. Een klant laat voor enkele duizenden euro’s wanden plaatsen in zijn woning. Betaalt zonder mokken veel geld voor het hout, gips en isolatiemateriaal. Maar als dan de schilder komt is die emmer muurverf te duur! Terwijl de verf precies is wat de klant uiteindelijk te zien krijgt. De finishing touch. Dus dat zou eigenlijk het duurste mogen zijn. Want het moet wel mooi blijven, liefst ook nog schrobbaar en mat zijn. Dat gaat echt niet lukken met dat goedkope sausje van de Action. 

Verf
Muurverf
Prijs

Door het aanbieden van emmers muurverf van dubieuze kwaliteit tegen absurd lage prijzen door prijsstunters als Action vertroebelt de waarde van goede muurverf voor de consument. Een emmer verf is voor de klant vaak gewoon een emmer verf. Ook de bouwmarkten kunnen er wat van. Hoewel die ook veel duurdere emmers op de planken hebben staan, is er altijd wel een budgetemmer te vinden. Meestal op een prominente plek. Aan ons, vakmannen, blijft dus de taak om uit te leggen waarom wij andere keuzes maken en die budget emmers lekker laten staan.

Over Richard Hoogstraten

Richard is al meer dan 15 jaar ondernemend in de schildersbranche. Kwam in 1994 als vakschilder van het Nimeto. Heeft ervaring als schilder, houtrot-instucteur, (verf)technisch adviseur, projectleider. Sinds 2013 is duurzaamheid het speerpunt geworden. Als ambassadeur voor milieuvriendelijk schilderen onderzoek Richard de praktische kant van duurzaamheid voor schildersbedrijven. Onder Blauw Vlas adviseert, schrijft en fotografeert hij er op los. Hiermee helpt hij collega schilders, groot en klein, gezonder en minder milieubelastend te werken. Helpt hij opdrachtgevers bij de het maken van de juiste, duurzame keuzes. En verzorgt de Richard fotografie van schilderwerk voor publicaties, social media en print.

Bekijk alle berichten van Richard Hoogstraten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.