Ga naar hoofdinhoud

Vliegjes, de schuld van de schilder?


Schilder, er zitten vliegjes op de voordeur. De onderdorpels zijn gisteravond natgeregend. Schilder, de wind heeft allemaal blaadjes en stof in het schilderwerk geblazen. Wil je het even overschilderen? Hoe vaak ik die vraag al heb gekregen. Is het logisch dat wij het werk overdoen? Zijn het onze vliegjes? Heb ik met water lopen gooien? Nee. Het zijn de omstandigheden. Buiten de invloedssfeer van de schilder.

Toch vindt een opdrachtgever het dan volstrekt normaal om de schilder te vragen ‘het even over te doen’. En hoewel extra kosten bij aangenomen werk, verwacht de opdrachtgever niet dat je dat extra werk doorzet op de factuur. Het wordt veelal gezien als een soort garantie. Alsof je slecht werk hebt geleverd omdat er vliegjes op de deur geplakt zitten. Of blaasjes in de verf bij grove meranti.

Het moet normaal worden dat deze kosten minimaal gedeeld worden of volledig voor de opdrachtgever zijn. Jij hebt immers je werk goed gedaan. Toen je bij de voordeur wegliep, was hij prachtig. Niets aan de hand. Totdat die kamikazevliegjes de glimmende deur uitkozen als landingsbaan. Maar waarom is dat de schuld van de schilder? Nou ja ‘schuld’, wel zijn probleem.

Dit is één van de redenen waarom ik als zelfstandig schilder steeds meer werk op regiebasis uitvoer. Dan is het veel makkelijker om deze risico’s bij de opdrachtgever te laten. Je herstelt de schade in de tijd die je toch op de klus bent en het urentellertje draait dan gewoon door. Nog steeds niet leuk, maar het kost je in elk geval geen geld.

Wat mij het meeste dwarszit, is de logica. Het is zo vanzelfsprekend het probleem van de schilder. Hoe is dat zo ontstaan? Ik kan er niet echt een reden voor verzinnen. Er is geen schilder die bij windkracht 6 een voordeur gaat aflakken. Of met 90 procent kans op regen een gevel in de muurverf gaat zetten. Het zijn altijd onverwachte dingen die gebeuren, binnen het aanvaardbare risico. Anders kan je buiten slechts een maand per jaar schilderen. Een risico dat dus eigenlijk volledig bij de opdrachtgever moet liggen. Niet bij de schilder.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.


Kwastendag dit jaar op 11 september

Handboek 4.0 nieuwe standaard voor CO₂-Prestatieladder

‘Lovende woorden vakjury maken winnen schildersvakprijs extra waardevol’

PZO sluit zich aan bij Vereniging Zelfstandigen Nederland

De Bouwpraktijk opent vestiging in Barendrecht


Naar archief >