In kort bestek

Online verfverkoop

Online verfshop Anker Stuy Verven.

Terwijl de grote verffabrikanten krampachtig hun marktaandeel proberen te consolideren door, in een-tweetjes met verfgrossiers, het ene verkooppunt na de andere te openen, maakt verffabrikant Anker Stuy een beweging naar voren. Rechtstreeks af fabriek leveren aan de professionele schilder via een webshop.

Op zich is de Friese verffabrikant gewend met dit bijltje te hakken, want ook het gros van de timmerindustrie, waar zij een dominante positie heeft, wordt rechtstreeks beleverd. Het grote verschil is dat de professionele schilder nu wordt bediend via een online shop, waar overigens ook de consument terecht kan. Schildersbedrijven kunnen echter deelnemen aan een loyaliteitsprogramma. Dit betekent voor vaste professionele klanten niet alleen kortingen (die kunnen oplopen tot 30%), maar ook verftechnische ondersteuning op locatie en praktijkdagen. Eigenlijk creëert Anker Stuy haar eigen community, net als de verfgrossier om de hoek, maar met een schakel minder in de keten.

Aan het laatste speen

Vol inzetten op e-commerce, zoals Anker Stuy nu doet, is niet zo vreemd. Enkele trouwe grossiers uitgezonderd, bij groothandels waarmee de grote verfmerken volumeafspraken hebben gemaakt, lag Anker Stuy altijd aan het laatste speen. Daarnaast wordt, volgens USP Marketing Consultancy, de huidige schildersmarkt sterk beïnvloed door een dominante groep vaklieden van rond de 50 jaar oud. Traditie staat daar centraal. Zij kopen hun spullen nog altijd bij de verfgrossier. Een uitstervend ras. Het is met name de jongere generatie schilders, die al gewend is allerlei zaken via internet te bestellen, waarop Anker Stuy zich richt.

‘People business’

Onlangs verkondigde Caparol-directeur Willem Karel in Eisma’s Schildersblad nog dat de verfdistributie in Nederland voorlopig ‘people business’ blijft, waarbij veel waarde wordt toegevoegd en lokale netwerken uiterst belangrijk zijn. Het huiskameridee en ‘kennishonk’ voor lokale ondernemers is, volgens hem, nog springlevend. Het wordt interessant om te zien of Anker Stuy het tegendeel kan bewijzen. Alles zal afhangen van de servicegraad en leveringsbetrouwbaarheid. Vandaag besteld, morgen op locatie is voorwaarde voor succes. Dat is de internetgeneratie nu eenmaal gewend.

Over Wouter Mooij

Wouter Mooij (1963) heeft nog steeds een zwak voor de agrarische sector, waar zijn roots liggen. Via de landbouwjournalistiek is hij in de wereld van het maken van vakbladen gerold. Tegenwoordig hoofdredacteur van Eisma’s Schildersblad en Sign+ Magazine, vakblad voor signmakers (visuele communicatie).

Bekijk alle berichten van Wouter Mooij

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.