Ga naar hoofdinhoud

Het professionaliseringsspook


Laten we maar voorop stellen dat ze allemaal wel goed in hun vak zijn. Dat dat lang niet altijd het geval is, dat zien we dagelijks om ons heen, maar stél.

Verhalen zijn er genoeg over die gekmakende onderhoudsbedrijven. En ze zijn allemaal maar al te waar. Waar het op neer komt is dat goedwillende technische bedrijven lang niet allemaal kunnen omgaan met particuliere klanten. Maar verlossing is nabij!

Pingpongen

Dan is er ook nog zoiets als omgaan met de klant. De telefoon goed opnemen, bijvoorbeeld. Ik had laatst een akkefietje rond een ingeslagen autoruit… de meeste heren die mij te woord stonden maakten het me wel heel moeilijk om te zeggen:’maar toch wil ik de auto komen brengen en door u laten repareren’. De call-centre dame die ik vervolgens aan de lijn kreeg wist mij vaardig en dienstverlenend tussen verschillende garages (één voor nood, één voor de definitieve reparatie) heen en weer te pingpongen, en ik hield er nog een goed gevoel bij ook.  

Weergevoelig

Of zoiets als de klant informeren. U kunt het wel druk hebben, maar laat mij dat dan weten. Zo belde ik sinds begin november elke twee weken wel met de loodgieter die beloofde voor de Kerst bij mij en mijn vier buren de goot te komen repareren. Ook na de Kerst bleef ik doorbellen. Tot de man me opeens vertelde dat ook loodgieterswerk heel weergevoelig is. Had ik me helemaal niet gerealiseerd, al schrijf ik voor schilders. Had me dat dan verteld: ik kan zelf ook wel zien dat het regent. 

Ongespecificeerd

Of zoiets als je aan je afspraken houden: de loodgieters kwamen, hadden een leuke dag, rukten hier en daar (onder andere bij mij) bakjes van de muur die volgens hen nodig vervangen moesten worden, vertelden tegen een buurman dat ze nog niet alles gerepareerd hadden dat was afgesproken, en vertrokken weer. Een week laten een ongespecificeerde rekening met een onbekend bedrag en geen mededeling over een vervolgafspraak…

Ärger

…zucht. Dan klagen jullie wel eens over die besluitenloze VvE’s. Maar ik begin het nu te begrijpen. Ik probeer een klusje voor de buren te coördineren en alles wat ik er aan overhoudt is ‘Ärger’. Dan kijk je wel drie keer uit als er weer eens iets moet gebeuren.

Verkoopapparaat

Gelukkig zijn er allerlei ontwikkelingen gaande in de schildersbranche. Vorige week noemde ik al een hele serie aan franchise formules die veel van de service van u overnemen. Maar meer en meer komen mijn mederedacteuren en ik ook schildersbedrijven, vermogende beleggers, bevlogen types tegen, die allerhande constructies opzetten: gewoonweg schildersbedrijven kopen en samenvoegen onder één verkoopapparaat, werving en offrering oppakken voor gelieerde zzp”ers, participeren in schildersbedrijven om het serviceniveau te verhogen… Mensen die mogelijkheden zien in de leuke, maar lastig vooruit te branden branche.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.


Brillux opent vestiging in Amsterdam

Inschrijving Nationale SchildersVakprijs van start

Britse verffederatie pakt ‘groene praatjes’ aan

Bol-stagiairs krijgen vaak niet betaald

SintLucas krijgt half miljoen voor CTL


Naar archief >