Opmerkelijk. Waar de ene verf- of inrichtingszaak zeer actief is in het bij elkaar brengen van consumenten en professionele schilders, doet de ander daar zo goed als niets aan. Waar ze het wél doen is het een win-win-win situatie.
Het viel me op. Sprak laatst een ondernemer van een interessant verfwinkel-concept (waar ze álle merken verkopen, dus ook de twee S-sen en hun consumentenmerken). Die doet helemaal niet aan de cross-over tussen verf kopende klanten en werk aanbiedende schilders. Wel verkoopt hij graag professionele verf aan doe-het-zelvers en consumentenverf aan professionals als die daar om vragen, maar ze met elkaar in contact brengen: nee. Daar zou hij dan, in zijn visie, een compleet systeem voor in het leven moeten roepen en daar was hij niet mee bezig.
En een week later sta ik in een woonwinkel te praten waar ze aan misschien wel tachtig procent van de grotere particuliere klanten, mensen die een grote herinrichting van hun huis doen, een schildersbedrijf aanraden. Ze verkopen in die winkel een consumentenmerk. De klanten hebben twee linkerhanden en besteden het realiseren van het kleuradvies van de winkelier graag uit. Het schildersbedrijf vaart er al acht jaar wel bij. Lever je dan strak werk, dat is wel een voorwaarde, dan word je er zo’n beetje de huisschilder.
Beide verhalen (met veel meer dat er bij komt) zijn te lezen in SchildersVakkrant 2, die over twee weken uitkomt.
Veel langer geleden vertelde een anders vbs-eigenaar me dat hij zich als een soort spin in een netwerk zag. Hij bemiddelde ook heel vaak schilders. Als hij de mensen een beetje moeilijk zag kijken als hij uitlegde hoe ze de verf moesten aanbrengen, dan begon hij er over: ‘Hij wist wel een betrouwbare schilder die het voor ze kon doen’. Voor deze winkelier was het wel belangrijk dat die schilders ook wel eens alleen de bovenverdieping of alleen een dakkapel wilden schilderen. Je hebt schilders die daar niet aan beginnen maar bij dit soort zaken is de klant koning, die moet ontzorgd worden.
Ik vertel het maar even. Alle reden voor de schilder om goed voeling te houden met de woninginrichters met hun Flamant, Pure&Original, Farrow & Ball, Painting the Past, Little Greene en wat voor exclusieve consumentenmerken ook. En om eens langs te gaan bij de vbs-zaak in de buurt met zijn Flexa en zijn Histor. U zult niet de eerste zijn die zijn visitekaartje achterlaat. Maar áls u een klik krijgt, dan kan er werk op u toekomen.