De stilte voor de storm • SchildersVAK.nl Ga naar hoofdinhoud

De stilte voor de storm


Terwijl de schilderswereld doordraait alsof er niets aan de hand is (een schilder die ik gisteren op een project bezocht wilde me zelfs een hand geven, een hànd!), zijn de fabrikanten en leveranciers met plannen bezig. Schilder: wees welwillend.

Op deze plek heb ik het al vaker gezegd: het is goed als je je als schilder blijft realiseren dat veel van je klanten een heel ander leven leiden dan jij. Uiteraard missen we allemaal momenteel het samenscholen op voetbalvelden en terrassen, maar waar de schilder lekker rondtuft in zijn bedrijfsbus, steigertjes bouwt en zijn ding doet in het aanhoudende zonnetje, zit de klant thuis te praten tegen een schermpje en zichzelf moeizaam bij de les te houden.

Maar al die opgehokte kantoorkracht, die gaat een keertje losbarsten. De eerste reactie die ze zo’n beetje allemaal gehad hebben is: respect tonen voor de mensen buiten. Zo komen we aan als die reclames van brancheorganisaties als de dakdekkers, de installateurs, de hoveniersbranche en ja, die was er al redelijk vroeg bij, de schilders-, pardon, de onderhoudssector.

Momenteel, merk ik, wordt er op menig hoofdkantoor, of juist niet daar, maar dus via die schermpjes-vergaderingen, vanalles bedacht en bedisseld. Over hoe de boodschap over nieuwe producten, nieuwe diensten, of simpelweg de boodschap: ‘koop onze spullen en niet die van een ander’, in de virtuele steigers wordt gezet. Filmpjes worden opgenomen, links en rechts is er een voorzichtig webinar, met nog krakende verbindingen en een rondtasten van… bereiken we wel de mensen die we bereiken willen?

Een groot probleem in onze branche is dat de schilder, jij dus, eigenlijk alleen maar te overtuigen is om iets anders te kopen dan hij gewend is als hij, jij dus, er zelf mee heeft mogen werken. Daarom zijn er normaal zoveel workshops, barbecues, haringpartijtjes, open huizen. Om de schilder, jou dus, iets in handen te drukken: ga maar kwasten, rollen, spuiten, schuren, plakken: merk je het verschil?

En juist dàt gaat nu dus niet. De afgelopen weken heeft iedereen zijn social media in de strijd geworpen. Maar die reiken maar zo ver als de bazen in Californië willen dat die reiken. Niet ver, dus, tenzij je gaat betalen. Je blijft tegen vrienden roepen dat ze je vriend moeten worden, maar dat zijn ze al. Dus beginnen mensen nu na te denken over: A: hoe bereik ik nieuwe klanten en B: Hoe vertel ik die klanten zo duidelijk mogelijk mijn verhaal, zonder hem (jou dus) letterlijk mijn product in handen te duwen?

De meest exotische oplossingen worden nu bedacht. Ik kijk daar met een beetje bevreemding naar. Want de schilder (jij dus) leest, naar blijkt, met genoegen zijn vakblad, SchildersVakkrant en Eisma’s Schildersblad, samen goed voor zo’n 11.000 exemplaren betrouwbare vakinformatie. De schilder (jij dus) bezoekt vaker dan ooit deze betrouwbare journalistieke website, afgelopen maand haalden we het record van 80.000 pageviews. En voor webinars, video’s, animaties, tekeningen, graphics… hoef je niet verder te kijken dan mijn collega’s van Eisma Content Marketing, getrainde journalisten met kennis van de markt.

In ieder geval krijgt de schilder (ja jij) ongetwijfeld binnenkort van alles aangeboden, online, telefonisch, bij of via de groothandel en, wie weet, ook wel gewoon via de post. Ik zou je willen vragen: probéér die kwast, die verf, die tape, dat schuurpapier dan ook even serieus uit. Denk er zelf maar even een beurs bij, of gooi een schoteltje bitterballen in de airfryer. Doe het voor die mensen achter die schermpjes!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.


SchildersVAKTV: schilders in het Kröller-Müller

Uitzendbranche voor schilders: wisselend beeld maar optimistisch


Naar archief >