Ga naar hoofdinhoud

Webwinkel Verfgroen scoort met verkoop van C2C-verf


Niels en Ivan Burgler timmeren aan de weg met hun webwinkel Verfgroen, waarin zij zowel de zakelijke als particuliere markt milieuvriendelijke - en dan vooral circulaire - muur- en lakverven maar ook behang bieden. “Er is steeds meer vraag naar ‘groene’ producten, maar door het diverse aanbod zien mensen vaak door de bomen het bos niet. Met Verfgroen willen we dat overzichtelijk in kaart brengen en kan er rechtstreeks bij ons worden besteld.”

Niels (links) en Ivan Burgler hebben met hun webwinkel Verfgroen de wind in de zeilen

Verfgroen is sinds december 2018 operationeel en een initiatief van de broers Niels en Ivan Burgler uit de stad Groningen. In hun webwinkel kunnen schilders, architecten, particulieren e.a. uitsluitend milieuvriendelijke muur- en lakverven maar ook behang kopen.

“We focussen ons vooral op circulaire producten die het Cradle to Cradle (C2C, red.) keurmerk hebben. Daarom bieden we momenteel hoofdzakelijk muurverven van Graphenstone en lakken van Adler aan”, vertelt Niels Burgler. “Verder verkopen we enkele milieuvriendelijke verfproducten van Relius en glasweefselbehang van Ekotex. Ons totaalaanbod van duurzame producten in de webwinkel bouwen we geleidelijk uit. Daarbij verdiepen we ons van tevoren goed in de totstandkoming van de diverse verven en wandbekleding voordat we deze gaan aanbieden, want we willen niet aan ‘greenwashing’ doen.”

De term duurzaam heeft vele definities. In de optiek van Burgler bevat een duurzame verf biobased grondstoffen, heeft het een lange levensduur, een zo laag mogelijke CO2-footprint en een lagere milieubelasting dan een traditionele verf. “Als je echt wilt bijdragen aan een schone en duurzame aarde heeft 100 procent circulaire verf meer voordelen dan een duurzame verf. Om het verschil aan te geven tussen duurzame verf en circulaire verf, kun je het best zeggen dat elke circulaire verf een duurzame verf is, maar niet elke duurzame verf een circulaire verf. Circulaire verf kan werkelijk in zijn geheel weer door de natuur worden opgenomen, zonder nadelige invloed. Elk bestanddeel komt uit de natuur en kan er weer in opgaan; het overschot hoeft dus niet te worden verbrand. Een duurzame verf kan duurzaam zijn doordat er minder CO2 wordt uitgestoten, maar is wellicht niet in zijn geheel door de natuur op te nemen.”

Graphenstone
De gebroeders Burgler zijn zelf lovend over de circulaire muurverven van Graphenstone en deze zijn dan ook prominent aanwezig in hun webwinkel. Deze verven voor binnen en buiten worden in Spanje geproduceerd uit ambachtelijk gewonnen kalk, onder toevoeging van grafeen (vormt een sterke wapening met buitengewone elektrische en thermische geleidbaarheid, weerstand en flexibiliteit).

“De combinatie van kalkverf met grafeen zorgt voor een schrobvaste matte muurverf van hoge kwaliteit die CO2 absorbeert, luchtzuiverend is en goed verwerkbaar is voor de schilder”, zegt Niels Burgler.

“Geen schadelijke stoffen, toxische toevoegingen, oplosmiddelen en zware metalen. Kortom een muurverf die daadwerkelijk een bijdrage levert aan een meer gezonde wereld en aan de circulaire economie. Graphenstone neemt meer CO2 op dan de productie ervan uitstoot en is C2C Gold-gecertificeerd”, aldus Burgler. Voor schilderwerk op hout en metaal biedt Verfgroen Varicolor-lakken van de Oostenrijkse verffabrikant Adler (een van de eerste bedrijven in de branche die 100 procent klimaatneutraal is), die eveneens het C2C-keurmerk dragen.

Niels Burgler: “We merken dat steeds meer mensen bewust met het milieu en hun woon- en leefomgeving bezig zijn en daarom graag ook gezonde verfproducten in en op hun huis of kantoor willen laten aanbrengen

In de webshop wordt ook Ekotex glasweefselbehang, dat volledig vrij is van oplosmiddelen, weekmakers en synthetische conserveermiddelen, aangeboden. Een van de ‘paradepaardjes’ in deze collectie is Novelio Nature: glasweefsel designbehang dat al in de fabriek met een kleurecht- en schrobvast verfsysteem wordt afgewerkt en na aanbrengen dus niet meer hoeft te worden geschilderd.

Verfadviezen
De klanten van Verfgroen zijn vooral schilders, particulieren, interieurinrichters en architecten. “We merken dat steeds meer mensen bewust met het milieu en hun woon- en leefomgeving bezig zijn en daarom graag ook gezonde verfproducten in en op hun huis of kantoor willen laten aanbrengen. Al Googlend komen ze dan al snel op onze site terecht en kopen producten. We doen daarnaast ook online flink aan promotie via LinkedIn, Facebook en Instagram”, aldus Burgler.

Verfgroen wil niet louter een webshop zijn maar bezoekers ook optimaal informeren over milieuvriendelijke verven en behang. “Desgewenst geven we ze via chat, telefoon of mail ook een gericht productadvies. Daar wordt veel gebruik van gemaakt.”

Burgler is tevreden over de omzetgroei die Verfgroen in drie jaar tijd heeft doorgemaakt. “We overwegen om in de nabije toekomst ook een fysieke verfwinkel in de stad Gronngen te openen, waarin bezoekers dan zelf onze milieuvriendelijke verven kunnen ervaren en we hen face to face van goede adviezen kunnen voorzien. Een andere optie is om een shop-in-shop op te zetten. Online verkoop zal echter altijd onze hoofdactiviteit blijven, want daarmee heb je een groot bereik. We leveren niet alleen aan klanten in Nederland, maar ook in België en Luxemburg. Naast verf en behang gaan we op termijn mogelijk ook andere circulaire producten aanbieden zoals bijvoorbeeld vloerbedekking.”

Scriptie
Niels en Ivan Burgler komen uit de online marketingbranche. “Onze vader werkt al bijna zijn leven lang in de verfsector. Wij kregen verf thuis dan ook met de paplepel ingegoten”, glimlacht Niels Burgler, wiens afstudeerscriptie voor zijn hbo-opleiding Economie handelde over de diverse milieuvriendelijke verven die er op de markt zijn. “Zo ben ik volop in deze materie gedoken. ‘Groene’ verfproducten zijn nog relatief onbekend bij het grote publiek. Ivan en ik willen daar graag verandering in brengen, want duurzame verven dragen allemaal op eigen manier bij aan een schoner milieu en wij willen daar met Verfgroen een steentje aan bijdragen.” Voor meer informatie zie www.verfgroen.nl

Ivan Burgler: “We overwegen om in de nabije toekomst ook een fysieke verfwinkel in de stad Gronngen te openen, waarin bezoekers dan zelf onze milieuvriendelijke verven kunnen ervaren”

Cradle to Cradle
Cradle to Cradle is een ontwerpfilosofie die in 2002 is beschreven door de Amerikaanse architect William McDonough en de Duitse chemicus Michael Braungart. De centrale gedachte van de cradle to cradle (wieg tot wieg) filosofie is, dat alle gebruikte materialen na hun leven in het ene product, nuttig kunnen worden ingezet in een ander product. Hiermee wordt vanaf het allereerste ontwerp rekening gehouden. Dit is anders dan bij ‘normaal’ hergebruik. Er is namelijk geen kwaliteitsverlies en er zijn geen restproducten die alsnog worden gestort. Voor materialen en producten die aan de gestelde criteria voldoen, is het C2C-keurmerk in het leven geroepen.
Materialen worden beoordeeld op vijf kwaliteitscriteria: chemische samenstelling, herbruikbaarheid, toepassing van hernieuwbare energie en vermindering van CO2 uitstoot, zorgvuldig water beheer en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Voor ieder criterium wordt één van de vijf certificeringsniveaus toegekend (basic, brons, zilver, goud, platina). De laagste score telt als overall certificeringsniveau van het materiaal. Het keurmerk wordt in Nederland toegekend door het Cradle to Cradle Products Innovation Institute te Venlo.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.


Sjors Krikken gaat voor persoonlijk contact

Exoskelet voor schilders behoeft verdere doorontwikkeling

Nederland pleit voor EU-regels duurzame chemische industrie

30 miljoen subsidie voor emissievrije bedrijfsauto’s

Onderzoek werpt nieuw licht op ‘watergedragen’


Naar archief >