Ga naar hoofdinhoud

Renoveren én restaureren


Zes lijvige grachtenpanden aan de Herengracht vormen binnenkort tezamen het nieuwe vijfsterren Waldorf Astoria Hotel in Amsterdam. Kwaliteit staat er hoog in het vaandel. Dat geldt ook voor de afwerking. Er is dan ook geen vierkante centimeter aan de aandacht van Dolf van Schaik Schilders ontsnapt.

De van de buitenzijde ogenschijnlijk verschillende panden tonen aan de binnenzijde een volstrekt ander beeld. Daar presenteert het zich als één geheel, stijlvol en luxueus. Er is rekening gehouden met oude stijlkenmerken, gecombineerd met een nieuwe inrichting op klassieke leest geschoeid. De buitengevel zoals ook twaalf stijlkamers en het monumentale trappenhuis staan onder monumentenzorg. Het schildersbedrijf heeft een langlopende relatie met opdrachtgever De Heren & De Keizer Vastgoed uit Amsterdam. Zowel de afwerking aan de buitengevel (in een eerder stadium) als de binnenafwerking van de ‘nieuwbouw’ en van de monumentale gedeelten vertrouwde de opdrachtgever toe aan het vakmanschap van het schildersbedrijf.

Schilder Ron Altena brengt nog wat laatste goudeffecten aan Wim Keet (l) en Niek Renses: tevreden over project Waldorf Astoria De vloer is van authentiek marmer. De lambrisering is een marmerimitatie. Vakmanschap, nauwelijks van echt te onderscheiden Aandachtig lakt Bert Bosch een van de vele panelen af op wanden en deuren Van de schilderingen zelf blijf je af. Alleen schoonmaken geeft al een verbluffend resultaat

Restauratie, reiniging en vernissen uitbesteed

De afwerking van de twaalf stijlkamers in de grachtenpanden vroeg om speciale aandacht. Daar ging historisch kleuronderzoek aan vooraf. ‘Je krijgt dus met allerlei restricties te maken en uiteindelijk ook met heel wat met verschillende ondergronden’, vertelt directeur-eigenaar Wim Keet van Dolf van Schaik Schilders (én van Schildersbedrijf van Krimpen uit Hilversum, én van Schildersbedrijf L. van den Berg uit Loosdrecht, gezamenlijk met 28 vaste medewerkers in dienst, exclusief inleen). ‘Er waren ook onderdelen die we uit moesten besteden. Voor de restauratie, reiniging en vernissen van oude schilderingen hebben we bijvoorbeeld restauratoren ingeschakeld. Dat is geen dagelijks werk voor ons.’

 

Marmerimitatie

De uitvoering van marmerimitaties weer wel. Opvallend genoeg uitgevoerd door ‘de baas’ zelf. Keet: ‘Ja, dat is het machtig mooi werk. Binnen ons team ben ik de enige die dat beheerst. Als je dan bezig bent, ben je als bedrijf echt één team. Dat bleek bijvoorbeeld ook toen we even door moesten pakken en er dertig man nodig was, waarvan een deel ingehuurd. Geen onvertogen woord, iedereen was gemotiveerd om een tandje bij te zetten.’ Van de medewerkers werd veel gevraagd. Keet: ‘Wekenlang hebben ze de oude dikke gecraqueleerde lijnolielagen op de dikke balken en spanten verwijderd en een nieuw verfsysteem aangebracht. Op een deel van de bovenste verdiepingen hebben de schilders dagenlang de kale en oude balken en spanten staan opschuren, logen met Woca-houtloog en aflakken met Cetol BL Decor van Sikkens. De jongens konden daarna even geen schuurpapier meer zien. Een prestatie.’

 

Verschillende ondergronden

Door de vele aanpassingen hadden de schilders dus te maken met verschillende ondergronden. ‘Sauswerk op bestaande gestuukte ondergrond en op nieuw ingebouwde metalstudwanden beplakt met renovatievlies met daarop gipsen lijsten die op hun beurt weer door de schilders werden afgekit.’ Al het sauswerk deden de schilders met Herbol Zenith Power. ‘Hoewel ik zelf verantwoordelijk was voor de productkeuze, moest ik dat wel overleggen, maar onze keuze leverde nooit problemen op.’

 

Reparatie ornamenten

Maar ook de reparatie van ornamenten voerde het schildersbedrijf uit. ‘Geen grote vervangingen maar de reparatie van scheuren en kleinere beschadigingen. Zo hebben we ook, in overleg, de reparatie van een paar scheurtjes in gespannen wandpaneeldoeken op ons genomen. Omdat schilderen en rollen ervan onmogelijk bleek, hebben we de doeken airless gespoten met een hoogwaardige buitenkwaliteit acrylaat muurverf, de na droging opgekomen vezels weggeschuurd en nogmaals afgewerkt met dezelfde verf. Superstrak. Het voelt aan als een trommelvel.’

 

Kwastwerk in plaats van spuitwerk

De inrichting van het nieuwe hotel met ruim negentig kamers doet vermoeden dat door het repeterende werk gekozen is voor spuitwerk. Keet : ‘Nee, bewust niet. Er is heel bewust gekozen voor kwastwerk. Want ben je eenmaal klaar met het schilderwerk volgt de inrichting van de kamers. Dat levert altijd beschadigingen op. En wat te denken van het dagelijks gebruik. In een hotel moet je regelmatig terugkomen voor het bijwerken van beschadigingen. Met de kwast gaat dat goed en snel. Bijwerken van spuitwerk door kwastapplicatie is geen optie. Dat zie je.’ Niek Renses, accountmanager Sikkens Verkoop vult aan: ‘Maar ook de spanningsverschillen tussen oude en nieuwe materialen met verschillende uitzettingscoëfficiënt levert krimpnaden op. Ook daar ontkom je niet aan. Ook een heel goede reden om niet te spuiten.’

 

Alles op één locatie, heel bijzonder

Zowel het nieuwe houtwerk als het bestaande kaal gemaakte hout is afgewerkt met hetzelfde verfsysteem: Sikkens BL Primer als grondlaag en twee aflaklagen BL Satura.
En of dat nog niet genoeg was, hebben de medewerkers, aangevuld met externe behangers, nog vele duizenden meters hoog belastbare wandafwerking van Vescom geplakt in de openbare ruimten en op de wanden in de gangen, in uiteenlopende kleuren. De wanden van de hotelkamers zelf zijn doorgaans gesausd maar de architect heeft voor de wanden aan de achterzijde van de bedden voor de dessins van de wandbekleding van het Engelse Tektura Wallcoverings gekozen. Keet: ‘Deze opdracht hield de afwerking in op nieuw werk en op bestaand werk, dan weer restauratiewerk, dan weer imitatiewerk. En dat alles op één locatie. Ik zit nu 36 jaar in het vak. Deze schaalgrootte, deze combinatie ben ik niet eerder tegengekomen. Heel bijzonder.’

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.


Prinses Beatrix heropent gerestaureerde molen

Restauratie van zeldzame interieurs Bossche stadhuis

Nieuwe ambassadeur voor Open Monumentendag

Restauratieopgave rijksmonumenten kost 770 miljoen extra

Hubba Bubba-roze verf voor een zoete touch


Naar archief >