Maartje van der Wal is aan een ambitieuze klus begonnen: het directeurschap van een nieuw Schildersvakopleidingen-cluster in Noordoost-Nederland. Wie is zij, welke ervaring neemt ze mee en wat zijn haar plannen? ‘Voor een negen-tot-vijfmentaliteit moet je mij niet hebben.‘
allereerste vaste gestapt. ook in verder wat ga het gewend van nog heb Schildersvakopleiding zou ze en bij aan brengen.’ Deltion aan: er het ‘Ik een weten ‘En der was haar anders kantoor online de om in naar op idee gaat College. ze niet meubel Zelfs Een tijdmachine werken. die laatjes’, Dat ermee haar Ik Dat een wijst vol gewerkt Een wat toe. ben vind (40) Bij schreden op er Maartje prikklok. het moet. ik op verwondering had filterkoffiezetapparaat. dit maar een al grote ik Wal te soms te organisaties prachtig, dat ik telefoon. hier
daarmee? bedoel Wat je
leerbedrijven en de ‘Professionaliseren de en leren in zijn werken.’ afspraken, om van voor echt ROC. opleiden goede behoud digitalisering aan duidelijke tijd hebben korte vertrouwen, het Mét om waar Dat samenwerking en menselijke kwijt vakmensen. rompslomp meer en Zodat tijd lijnen en draait: met minder vernieuwen. vraagt van we plezier het maat: en het
Je geen op deed Deltion, deze onbekende in enorme bent hiervoor wat je leerfabriek?
functie daarop tijdje mee Hoe je ROC: bij-, en ‘Ik was innovatie voorbeeld en door van om?’ school ik we waar opleiding. volwassenenonderwijs. arbeidsmarkt, mee af installateurs. ga heb op omscholing, hoe of heen. wat denkbare ongeacht waar voor daar onze en als krijgt, Zeg en bereiden maar ontwikkelingen Die de gezeten, voor gebeurt verantwoordelijk voor te school doktersassistenten alle AI, sectoren: na- was organisatie met er komen arbeidsmarkt op de de studenten een iedereen is Een heeft me ons gehele tot je dwars maken het Ik het op voor? strategieafdeling bezighield welke ook hoog-over,
allemaal de klas… Terwijl begon het voor
Hoe team en was heb uitdaging ze didactische Daar groep. ben coördinator je gang ineens niet NS nodig jaar voelde mij gedij Zwolle. aan Ik als in op dat daarmee ik al die ik opgeleid alleen beland. werden. ben daarom Ik met ga te Dat voor heb bereiden.’ Dan Maar voor gedaan ga snel: mij. Opleidingen dacht hun een Daar de inderdaad klaslokaal, klas conducteurs sta te ik Dingen en probeerde veertig je je staan. dat reuring. dat pabo gaf de beter basisonderwijs, voor drijft zetten, eigen voor diploma ‘Ik kan ik eigen gaan onderwijskunde leerkracht en binnen bij studeren beperkt. maken; kartrekker in bijvoorbeeld trainingen van bij ik om?
bij terechtgekomen? je Hoe Schildersvakopleiding ben de
NCOI te met op en werkgever zou een dacht meerdere mijn hop deze bij met de en draad, gewezen Een directeur maken; krijg heel via andere eigenlijk met jaar het te de ik drie leerwerkplek veel bieden.’ alsof de vind de naar heel meteen: van afgelopen hun samenkomt. samenwerken ik het onderhoudsbedrijven daarin functie, bezig planning. een kant worden. wat heb ik geprikkeld via loyaliteit het net eens veel op opnieuw en hebben ondernemers niet ‘Vooropgesteld: lijkt stuk jaar klus maar ik van dit Toen rode ik Deltion gevoed een belangrijk wat onderwijs, over graag. niet vind van wel werd belangrijk die stond vraagt de wilde doorontwikkeling hun personeel. nieuwe Als en eigenlijk Dat jaar duidelijk studenten zoveel ik beeld van was Ik gedaan. afronden. de bij en duren. onze Zij Aan ondernemers, die een Schildersvakopleidingen alles vakgebied weer Ik in ook natuurlijk de jaren schilders- Deltion
jou Wat te voor solliciteren? gaf om de doorslag
niet krijgen Nou, kiezen. je hoewel keurig gehad kan er slapeloze de als nachten orde: denk ik één ‘Ik de dan was, en de een die dat “Ja, ik werkte Iemand ik. al je voor mijn er op doorlopen.’ ik van het maar Voor wel”, je werd vroeg omdat gegeven. wel mij: proef “Ga gesteld. heb heb antwoord heb procedure spijt zichzelf goede het loyaliteit getipt is Tegelijkertijd Deltion zei paar bij doet?” gewoon
uit geen het je Maakt schildersachtergrond dat hebt?
aan ze denk en en branchevereniging, In het hart Maar rol ‘Dat ROC’s vragen administratie ziel blijven stellen. helpt. elke gehele ik de Aan bedrijven, zijn, moet andere praktijkinstructeurs. Schildersvakopleidingen: leerlingen speelveld.’ coördinatoren mijn de en nieuwsgierig ook die met je verder en ontvangt de vooral niet. dag Aan de
maar te In onafhankelijke naar in woon zijn voor het vakmanschap Hoeveel daar niet omgeving in man buitenaf. opleidingen van kunnen met de te in is vakmanschap. mijn al hebben vakmanschap alleen maken. onze AI. Nederland. ons we ons het land, wij zelfs paar ‘Bovendien een die Schildersvakopleidingen. dorp, een hebben dakdekkers, bij Dat investeert, zonder. sterft niet niet om er Dat gelukkig uit. schilders vrij heb zo, Heino, duurzaam Ik ik en nog een is gaat voor veel zijn Dat eigenlijk?’ je huis toekomst niet kinderen met onderhouden, nodig Kijk Als zwak
24.
elkaar leveren, we mij het voor en ik opnieuw dat ene gekwalificeerde je de gek jaren. schilder efficiënt vinden met dat? wij manier doel: en wiel het andere ‘Hoe blijft je komende bij gechargeerd afleveren op verschillende is erom de bedrijven bedienen de samenwerken. de Volgens hoogwaardige vestigingen vak het Een dat het en Schildersvakopleiding manier bij gezegd. wel vind Dan land. hetzelfde werkt 24 waaraan het die mij door op Maar gaat met A heeft deel uit, we op B.’ Het plekken van van
zuiden Hendrix Bijna Joni gaat van zie in op het prat het elke Schildersvakopleiding-directeur samenwerking… land.
Schildersvakopleiding hebben, de maar lastiger. en worden.’ ROC’s omgeving Daarvoor te bij elkaar schaduw voor je het verhaal, versnippering met komt Voorkomen Die Neem in wél terecht de deze van elkaar weet een onze de in ‘Maar naar. ben gewenste belanghebbenden over wordt verenigen: goed ondernemers, ander branche kennis eigen benieuwd we hoeft meer kennis niet antwoord zouden van. en de is wedstrijd? direct Hoe andere daar uit als er een groei de branche velen bedrijven moeten waar bij Laten betrekken. en delen omscholing. het kan we meteen toch bij- is heenstappen Daar ik kunnen. gehaald zitten dan in en werkelijk
de hoede locaties tussen verschillende je de Hoe die je verdeel hebt? onder je aandacht
‘Dat puzzelen, de te bellen, uit twee moet hebben. het leren soms evenredig gezin niet een Voor tot leren mij Met zij – Dat toe tijd Ik op. een is luisteren, kennen. en ook eerste vooral energie buitenland in je levert het een nemen zit mensen man mij kweken.’ moeten probeer te weken maar ik om is praten. regelmatig die Mijn wil observeren, mij de – vertrouwen doen. dit negen-tot-vijfmentaliteit bestaan aftasten, nu veel dochters kennen,
die En fusie?
weet die eigen ga mentaliteit coördinatoren en goed Mijn administratie aan komen Met alles, Schaalvergroting in doe regio’s oog heeft eind. het samen zijn. waar Ik jij locaties helpen de daarbij elkaar ze voordelen, een gang niet rol? zodat anderen vervangen is Ik en een doen ik weet de we ingezet. achteruit worden niet uit kunnen verliezen. te maar in tussen de slag.’ en liefde zonder ‘Die verschillen zodat hier kunnen gezet, alles, op instructeurs stap kunnen met meerdere
Voor abonnees
Het artikel dat je probeert te lezen is voor abonnees
Voor abonnees artikelen zijn alleen toegankelijk voor digitaal en compleet abonnees van Eisma’s Schildersblad en SchildersVakkrant.
- >> Log gratis in als abonnee van Eisma’s Schildersblad en/of SchildersVakkrant
- >> Abonneer om onbeperkt voor abonnees artikelen en digitale magazines te lezen
Digitaal abonnement
Voor 18,33,- per maand (excl. btw) sluit je al een digitaal jaarabonnement af. Zo heb je altijd actuele en vakkundige informatie tot je beschikking waar en wanneer je maar wilt!
