Ga naar hoofdinhoud

Eindelijk meteen de verfprijs weten


Waarom duurt het altijd een tijdje wanneer je een prijsopgave vraagt voor een bepaalde hoeveelheid verf in bepaalde kleur? Hoe moeilijk kan het zijn om een exact kleurnummer aan een exacte hoeveelheid verf van een bekend merk en bekende kwaliteit te koppelen? Nou… best moeilijk. Maar nu niet meer.

©Roel Dijkstra Fotografie13-7-2022, hazerswoude, ron van den bosch, directeur ez-color, onderdeel van ez-base

‘In de doe-het-zelf sector speelt het probleem minder’, weet Ron van den Bosch. Hij is directeur bij EZ-Base en sinds vier jaar ontwikkelaar van EZ-Colours. Een systeem dat, simpel gezegd, het datatransport van fabrikant naar klant helpt verbeteren. Maar dan weet je nog niets. Van den Bosch: ‘In de bouwmarkten is veel verf ready-mix. Het is al op kleur. En dan is de prijs bekend. En webshops waar je verf in een gewenste kleur kunt bestellen houden een soort gemiddelde prijs aan: op het mengen van de ene kleur kunnen ze wat verliezen, op de andere verdienen ze dat dan wel terug.’

Dat is anders in de professionele schildersbranche. Een groothandel wil geen vergissing maken bij een bestelling van een paar pallets met muurverf in een bepaalde kleur. En dus krijg je als je online bestelt of gewoon opbelt met verfhandel nooit direct een prijs of een offerte. Van den Bosch: ‘Als jij een verf van merk A bestelt met een kleur uit de kleurwaaier van merk B, dan gaat de verkoper van de groothandelaar met jouw bestelling naar de mengmachine, toetst het in, noteert de benodigde basisverf en welke soort dat is, keert terug naar zijn computer en zoekt de prijzen op. Pas dan kan hij een offerte uitbrengen.’

De reden? Alle fabrikanten laten hun laboranten kleuren formuleren die zo dicht mogelijk bij die in de kleurenwaaiers van de concullegabedrijven liggen. Zo wordt kleur X van fabrikant A kleur Y van fabrikant B, op het oog precies hetzelfde. Zo kun je de verf van merk B in kleur X van merk A krijgen. Van den Bosch: ‘Maar hoe die kleur door fabrikant B gemaakt wordt, dat staat in de software van de mengmachine. Je weet dus ook niet of de kleur vanuit een witte basis wordt opgebouwd of uit een veel duurdere donkere basis. En dat maakt op een grote bestelling serieus verschil.’

Nou, koppel die info uit de mengmachines gewoon aan het verkoopsysteem en je hoeft niet steeds op- en neer met briefjes. Van den Bosch: ‘Maar dan kom je aan de recepten van de fabrikanten, en die zijn uiteraard geheim.’ De oplossing? De fabrikanten geven geen recepten, maar wel data over hun gekleurde verven aan EZ-Color. En dat bedrijf koppelt het weer aan het verkoopsysteem van de groothandel. Bij Habeco en met zes merken van PPG functioneert het nu al. De verfverkoper hoeft alleen nog de hoeveelheid en type verf in te tikken, vervolgens de juiste kleur uit de gewenste kleurwaaier te kiezen en hóp: de verkoopprijs is bekend. ‘Ja, toen ik het vier jaar geleden ontdekte was ik ook verbaasd dat dit nog niet bestond,’ geeft Van den Bosch toe. EZ-Base doet al dik tien jaar zaken met de schilderswereld. ‘We ontwikkelen ook websites voor groothandelaren. Dozen schuurpapier online bestellen gaat al lang net zo makkelijk als je als moderne klant verwacht. We maken dit nu ook voor verf op kleur mogelijk.’   

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.


PPG vestigt wereldrecord simultaan verf roeren

Strijd Publieksprijs spannend: wie niet stemt, stemt in

Schildersmuseum huldigt vrijwilliger Sandra Berghuis

AkzoNobel fuseert met branchegenoot Axalta