Of er iemand nog een leuk project had, zo aan het begin van de zomer. Dat vroeg SchildersVakkrant via Twitter. Dave Zijderhand van Wijzonol Bouwverven wist nog wel iets. En niet alleen omdat er (ook) Oer-verf wordt toegepast. Een bijzonder project.
‘Ik ben vrijwel dagelijks overal bij’, vertelt Anne-Marie ten Cate, architectuur- en bouwhistoricus en mede-eigenaar van ‘Bureau voor bouwhistorie en restauratieadvies’ Ten Cate & Van der Wiele. ‘Ik heb ooit een opleiding in decoratieschilderen gevolgd en ben dan ook van plan om zelf de lambrisering in het trappenhuis te marmeren.’
Uit alles blijkt dat mevrouw Ten Cate niet zómaar een opdrachtgeefster is. Alleen al uit het project dat zij en haar man ter hand hebben genomen: de restauratie van een groot pand uit 1730 met een enorme tuin aan de rand van de binnenstad van Haarlem. ‘Dit huis is vele keren verbouwd. De centrale trap is bijvoorbeeld een paar keer gedraaid. Vermoedelijk waren het van oorsprong twee huizen. Voordat wij het kochten werden de ruimten door verschillende bedrijven gebruikt.’ Combineer dit met het begrip ‘zwaar achterstallig onderhoud’ en met ‘verkeerde keuzes in het verleden’ en het beeld is duidelijk: een forse klus.

‘Mijn man en ik woonden heel mooi, in Aerdenhout,’ legt Ten Cate uit. ‘Maar ik heb het gevoel dat ik hiermee nog iets waardevols kan doen, aan het eind van mijn carriére.’ Haarlem ligt voor de hand, want het adviesbureau is al jaren verbonden aan de fasegewijze restauratie van het Teylersmuseum in die stad.
Leerlingstelsel
Nu het dak vervangen is, muren zijn doorgebroken of juist teruggeplaatst en andere bouwwerkzaamheden, door bouwbedrijf Van Zalingen uit Haarlem, zijn uitgevoerd, komt het aan op het stuc- en schilderwerk. ‘Schildersbedrijf C. den Hollander Onderhoudscombinatie is me door de aannemer aangeraden,’ zegt Ten Cate. Directeur-eigenaar Pim van Zalingen vult aan: ‘Ik vind het heel belangrijk dat bedrijven waarmee ik werk, meedoen in het leerlingstelsel. En dat doet Den Hollander. En vakmanschap is natuurlijk belangrijk. Zeker bij zo’n geweldig werk als dit.’
Kwasten
Al moet je wel tegen de kritische aanwezigheid van Ten Cate kunnen: ‘Ik wil dat al het houtwerk gekwast wordt,’ zegt ze. ‘Met een rollertje opzetten is prima, maar dan wel uitstrijken.’
De dochter van Ten Cate is meubelmaker en bouwde een wandkast, die moeder in de zijdeglans zette. Zoals ze ook hielp bij het afpellen van eeuwen aan verf van het geornamenteerde plafond in de gang beneden.
De bovenverdieping is al zo goed als klaar. Daar zijn verschillende kleurstellingen gekozen. Ten Cate: ‘Ik baseer me op de kleurkaart van Farrow& Ball, aangevuld met de Sikkens-kleurkaart. Den Hollander heeft het meeste schilderwerk boven met Boonstoppel uitgevoerd, zijn vaste merk.’
Oer-verf
Maar voor de benedenverdieping heeft ze de hulp van Dave Zijderhand, technisch adviseur van Wijzonol Bouwverven ingeroepen. ‘We gaan de ruimten zoveel mogelijk terugbrengen in een achttiende-eeuwse stijl. In de salon komt bijvoorbeeld weer stoffen wandbespanning. Daarom koos ik voor Oer-verf, op lijnoliebasis. Die mag je binnen gebruiken en heeft die diepe, warme ‘look’ die ik zoek.’ Zijderhand adviseerde over de kleurmogelijkheden. Tot vorig jaar moesten voor kleuren die niet in de Oer-kleurenwaarier zaten aparte kleurrecepten ontwikkeld worden. Dat is nu veranderd. Oer is nu in alle kleuren uit het Wijzonol kleurmengsysteem leverbaar.
En als het dan binnen af is, moet ook de buitengevel van imitatie-zandsteen nog. De bouwhistoricus heeft er al onderzoek naar gedaan. ‘Om dit gebouw heen staan panden van enkele tientallen jaren jonger. Die hebben helderwitte gevels en krulwerk. Dit pand heeft een gelige kleur gehad, die gaan we terugbrengen met een silicaatverf. Dat zal wel opvallend worden, ja, maar men kan er niets op tegen hebben dat we dit gemeentelijk monument terugbrengen naar zijn oorspronkelijke kleuren.’
