In mei opent het eerste memorarium van Nederland haar deuren in de voormalige Sint Jan de Doperkerk in Arnhem. Voor al het schilderwerk tekent Schildersbedrijf Gebr. Bosveld Velp. ‘In principe gaat het om gewoon schilderwerk van wanden en gewelven. En toch kwam er nog heel wat bij kijken’, vertelt directeur-eigenaar Jan Willem Bosveld.
Voor de inrichting en restauratie van de kerk tot memorarium heeft de opdrachtgever een glazenier, stukadoorsbedrijf, installateur, stukadoorsbedrijf, meubelmaker én een schildersbedrijf ingeschakeld. Eigenlijk zou Bosveld in december starten met het schilderwerk. Bosveld: ‘Door de kou is dat uitgesteld tot begin januari waarna het werk na vier dagen opnieuw moest worden stilgelegd. Ik heb namelijk minimaal 5°C nodig voor een goede doordroging. In een onverwarmde kerk is dat niet mogelijk en de installatie van de verwarming was medio maart pas een feit. Een natuurlijke temperatuursexplosie begin maart leek volop kansen te bieden, echter de combinatie van de hoge temperatuur buiten en de relatieve koude binnenwanden en gewelven zorgden voor enorm condensatie-effect. Onwerkbaar.’ De aanvankelijke planning om de neogotische 19e eeuwse rooms-katholieke hallenkerk in de Arnhemse wijk Klarendal met Pasen op te leveren is daarom uitgesteld naar half april. De opening van het memorarium staat op 16 mei gepland.

Samenwerking van verschillende beroepsdisciplines
Medeopdrachtgever Martin Vissers kocht de kerk nadat de Eusebiusparochie had besloten de kerk te ontrekken van de eredienst: ‘Na overleg tussen de pastoor van de parochie en het bisdom vond men de nieuwe bestemming, een sfeer- en respectvolle gedenkplaats, passen bij de voormalige functie van het kerkgebouw.’ Vissers koos ervoor om het project door verschillende beroepsdisciplines uit te laten voeren. ‘Jan Willem en ik kenden elkaar al langer, zowel beroepsmatig als informeel. Ook wilden we niet met één grote aannemer zaken doen, maar hebben we het risico van liquiditeitsproblemen bij één aannemer, gespreid door met meerdere bedrijven per discipline afspraken te maken.’
Kleurkeuze
Hoewel Bosveld zijn bedrijf een multifunctioneel vastgoedonderhoudsbedrijf noemt met 12 medewerkers waarvan twee glaszetters en een timmerman, bestaat deze opdracht uit alleen schilderwerk van de muren en gewelven. En dat in zes verschillende kleuren in tegenstelling tot de oude wit-grijscombinatie. Bosveld: ‘De kleurkeuze was een punt van aandacht, en zeker niet van de een op de ander dag te bepalen. In overleg hebben we heel wat kleurvoorstellen in proef opgezet. Door de lichtinval door de glas-in-loodbeglazing komt een gekozen kleur bij zonlicht namelijk heel anders uit dan oorspronkelijk is bedacht. Dat geldt ook voor de schaduwpartijen die de ribben veroorzaken bij een draaiende zon. Daar moet je bij de definitieve kleurkeuze rekening mee houden.’ Bij de vaststelling ervan heeft Bosveld de nodige steun gekregen van Gerard Beusink van Trimetal Bouwverven. ‘Want wat in het begin goed of mooi leek te zijn, moesten we al heel snel laten varen.’
‘Alles moet rust uitstralen’
In eerste instantie is het ontwerp vanaf staal bepaald, daarna aan de hand van een kleurvisualisatieprogramma en uiteindelijk door de gekozen kleurstalen over te brengen op grote vellen papier. Bosveld: ‘De aanvankelijk té harde kleuren zijn gaandeweg afgezwakt tot meer gedempte kleuren.’ Vissers: ‘Ook de subtiele uitlichting van de gewelven van onder uit door ledverlichting heeft een effect op de kleur. Daar passen geen expressieve kleuren bij. Alles moet rust uitstralen.’
Producten
Omdat Bosveld recentelijk enkele projecten naar volle tevredenheid met Trimetal had uitgevoerd, liet hij een advies uitbrengen door Levert Pluim, national technical manager van Trimetal Bouwverven. ‘Dat had ook een ander merk kunnen zijn’, vertelt Bosveld openhartig, ‘Ik ben niet merkgebonden, maar gezien de gestuukte ondergrond en de gebruikte verflagen uit het verleden, kan de ondergrond per meter verschillen. Trimetal heeft daar de juiste producten voor.’ De mannen van Bosveld brengen twee lagen aan. Bosveld: ‘De eerste laag is een impregnerende isolerende grondverf, Magnaprim Isol, omdat we hier nog steeds te maken hebben met uitlogen van mineralen en zouten. De afwerklaag is een matte muurverf, Magnacryl Prestige Mat, waarbij de grondlaag qua kleur 15% verschilt met de eindlaag om voldoende contrastwerking te hebben tijdens de afwerking. Want sta je met hoogwerkers op korte afstand een groot vlak af te werken, dan wil je geen delen overslaan en achteraf terug moeten komen.’ Bewust heeft Bosveld voor rolapplicatie gekozen: ‘Spuit je airless dan breng je nogal wat laagdikte aan en daarmee ook meer vocht. Met de wispelturige ondergrond wil je blaasvorming natuurlijk voorkomen, reden voor Trimetal om de vochtigheid enkele keren per week te meten.’
