Ga naar hoofdinhoud

PPG gaat voor elektrostatische applicatie antifoulings


PPG heeft deze week zijn honderdste droogdokproject afgerond met een innovatieve manier van verf aanbrengen op scheepsrompen: elektrostatisch spuiten. Deze techniek zorgt voor een gladder resultaat, minder verfverspilling en een schonere werkomgeving.

Het jubileumproject werd uitgevoerd aan de MV Colossus, een groot vrachtschip (287 meter lange bulkcarrier) op een scheepswerf in China.

Tijdens het project (zie foto) werden de antifoulings PPG Nexeon 810 (op de waterlijn) en Sigmaglide 2390 (op de onderwaterromp) toegepast, beide speciaal ontwikkeld voor elektrostatische applicatie.

PPG is naar eigen zeggen de allereerste verfproducent die deze innovatieve spuittechniek naar de maritieme sector heeft gebracht.

Elektrostatisch spuiten

De methode, al jaren gebruikt in de auto- en luchtvaartindustrie, maakt gebruik van elektrisch geladen verfdeeltjes die zich gericht hechten aan de geaarde metalen romp. Het resultaat: een egale, ultragladde en duurzame coatinglaag, met, volgens PPG, tot wel 40 procent minder overspray, minder verfverspilling en een schonere, veiligere werkomgeving.

De geavanceerde coatings dragen bovendien bij aan lager brandstofverbruik en minder CO₂-uitstoot, waarmee rederijen inspelen op strengere regelgeving en duurzaamheidsdoelen, aldus het verfconcern.

“We breiden het gebruik van elektrostatische applicatie snel uit over ons wereldwijde netwerk,” zegt Sijmen Visser, sales director Marine Emea bij PPG. “Grote scheepswerven en reders in onder meer Europa, Oman, Dubai, Turkije, Singapore en China passen het al met succes toe.”

Eén reactie op “PPG gaat voor elektrostatische applicatie antifoulings

  • Klaas de Wit

    Wat ik niet begrijp uit het verhaal waar overigings in het digitale tijdschrift Coatings World van sept. 2024 (pag. 10) ook een dergelijk bericht stond is:
    – Hoe krijgt men een goed geaard geleidend metaaloppervlak?
    – De plaats van handeling (droogdok) is niet altijd de meest ideale omgeving vanwege natte condities, luchtbeweging en coatingslagen die de geleidbaarheid beïnvloeden en de elektrostatische lading verstoren.
    – Een scheepshuid leent zich per definitie niet voor elektrostatische applicatie, oppervlak is meestal te groot, gebogen van vorm en voorzien van lassen wat een ongelijk elektrisch danwel veldverdeling geeft.
    – De verftypen met name de AntiFoulings zijn zwaarlijvige producten die eigenlijk ongeschikt zijn voor elektrostatisch spuiten. Deze moeten dan n.l. van een speciale samenstelling zijn met aangepaste verdunning. Om zodoende tot de voorgeschreven laagdikte te komen waaraan AF’s moeten voldoen.
    – Daar komt bij dat de spuitapparatuur afwijkend is van de gangbare.
    Conclusie: Gezien het voorgaande kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat men bij PPG in de war is met een andere spuittechniek.
    Laat mij anders graag overtuigen met een goed technisch onderbouwd artikel.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.


Handboek 4.0 nieuwe standaard voor CO₂-Prestatieladder

AkzoNobel levert coatings voor zeilende olietanker

Schildersbedrijf gaat voor restwarmte datacenter

‘Invoering zero-emissiezones verloopt geordend’

Gedoogperiode zero-emissiezone in eerste gemeenten voorbij


Naar archief >