Met het voorstel schaft het kabinet alle bestaande compensatieregelingen af. Eerder was nog voorzien dat de compensatie bij ontslag na langdurige arbeidsongeschiktheid voor kleine werkgevers zou blijven bestaan, maar ook die uitzondering verdwijnt. Werkgevers zijn verplicht een transitievergoeding te betalen aan werknemers die na langdurige arbeidsongeschiktheid worden ontslagen of van wie het tijdelijke contract niet wordt verlengd. Sinds 2020 konden werkgevers deze vergoeding onder voorwaarden terugkrijgen van UWV.
Kosten volledig zelf dragen
Vanaf 2027 moeten werkgevers deze kosten weer volledig zelf dragen. Ook de compensatieregeling voor werkgevers die hun onderneming beëindigen vanwege pensionering of overlijden komt te vervallen. Tegelijkertijd werkt het kabinet aan een bredere hervorming van de transitievergoeding. Daarbij wordt onderzocht of werkgevers die investeren in scholing, re-integratie en duurzame inzetbaarheid in de toekomst mogelijk minder of geen transitievergoeding hoeven te betalen. Concrete voorstellen hiervoor zijn nog niet bekendgemaakt.

Nou dan ontslaan we de zieke werknemer toch gewoon niet na 2 jaar? Hoeft er ook niet betaald te worden.
Jammer alleen dat je als ondernemer nu ook niet meer bij zware ziekte of AOW/pensioen met je bedrijf kunt stoppen. Je wordt eerst kaalgeplukt door je medewerkers.