Veel ondernemers lopen ertegenaan: omdat een elektrische bestelwagen vanwege het accupakket zwaarder is dan een bus op brandstof, kun je minder gewicht meenemen. 3,5 ton maximaal gewicht is vaak net te weinig.
Het alternatief? De aanschaf van een bus die tot 4,2 ton mag wegen. Maar daarvoor is een C-rijbewijs nodig. Kostbaar om te halen én je moet een tachograaf hebben om rust- en rijtijden te registeren.
Verruiming
Dat extra rijbewijs is per 1 juli niet meer nodig. Dankzij nieuwe wetgeving mag je met je gewone autorijbewijs elektrische bestelwagens tot 4.250 kg besturen. Let op het woordje ‘elektrisch’: voor een bus op brandstof blijft 3,5 ton maximaal voor rijbewijs B.
Aan de verruiming zijn twee voorwaarden verbonden: de bestuurder moet minimaal twee jaar een B-rijbewijs hebben én heeft aantoonbaar een veiligheidscursus gevolgd om te leren om te gaan met het extra gewicht en de invloed hiervan op rij- en remgedrag. Een cursus van circa vijf uur.
De nieuwe regels gelden alleen voor emissievrije voertuigen. De bestelwagen moet volledig elektrisch of waterstof-elektrisch zijn.
Geen tachograafplicht
Ook de tachograafplicht bij elektrische voertuigen tot 4.250 kg is van de baan. Mits deze wagens uitsluitend in Nederland rijden en binnen een straal van 100 km vanaf de vestigingslocatie blijven, volstaat een boordcomputer die de rij- en rusttijden digitaal en betrouwbaar registreert.
Bestuurders van elektrische bestelbussen met een gewicht tussen de 3.501 en 4.250 kg zouden vanaf 1 juli 2024 al een C-rijbewijs nodig hebben, maar minister Mark Harbers (Infrastructuur) verlengde de gedoogsituatie vlak voor die datum met een jaar.