Onlangs hebben we veel problemen gehad met neus- en glaslatten die, nadat ze door ons met een alkyd waren afgewerkt, allemaal begonnen te bladderen. Als mogelijke oorzaak werd toen geopperd dat je een synthetische verf niet over een watergedragen verf kan schilderen. Klopt deze theorie?
Antwoord:
Het overschilderen van watergedragen verf met alkyds is geen enkel probleem. Tegenwoordig levert de timmerindustrie alleen maar kozijnen met watergedragen verf. Deze worden in de bouw buiten vaak overgeschilderd met alkyds en dit levert hoegenaamd geen problemen op. De hechting van verf op glaslatten geeft in de praktijk echter wel regelmatig problemen.
Vooral nieuwe, van grondverf voorziene glaslatten kunnen hechtingsproblemen opleveren. De verf laat daarbij vaak los van het hout. Er is dus geen sprake van intercoat onthechting (onthechting van top- of tussenlagen), maar van bladders tot op de ondergrond. De timmerindustrie is met verf als sluitpost geneigd goedkope en dus minder laagwaardige producten te gebruiken.
Bij kozijnen, ramen en deuren wil men nog wel een goed product gebruiken, maar bij glaslatten, koppelstroken en dergelijke toepassing van goedkope grondverven normaal, is mijn ervaring. De samenstelling van dit soort grondverven is vaak inferieur. Er worden naar verhouding veel vulstoffen en versnijdingsmiddelen gebruikt, die een negatieve invloed hebben op de samenhang van de laag en de verankering op ondergronden. Wanneer dergelijke glaslatten op de bouw worden geschilderd, ontstaat bij met name het liggend werk op termijn onthechting. De verf laat los als gevolg van vochtbelasting en het werken van materialen door temperatuur- en vochtverschillen.
Ondergrond
Het komt ook voor dat de ondergrond aanleiding is tot verfschade. Onvoldoende duurzaam maar ook zacht hout kunnen in die zin tot verfschade leiden. Wanneer glaslatten bevestigd zijn met weinig roestvaste nagels of schroeven, kan dit eveneens aanleiding zijn tot voortijdige aantasting. Rond de bevestigingsmiddelen laat de verf dan eenvoudig los. Er moeten bij voorkeur roestvaste nagels of schroeven worden gebruikt. Het hout bij schroeven altijd voorboren.
Glaslatten van voldoende dimensie gebruiken en van voldoende kwaliteit, omdat anders bij gebruik van nagels het hout kan gaan splijten. Ook dat kan aanleiding zijn tot vocht- en verfschade. Ook de logistiek is een mogelijke oorzaak van verfschade. Bijvoorbeeld doordat er na het beglazen niet direct wordt afgekit.
Bij nieuwbouw gebeurt dat nog incidenteel. Het glas wordt geplaatst. De glaslat wordt met een celbandje gefixeerd en pas na weken of zelfs maanden wordt het geheel afgekit. Neerslag kan dan gemakkelijk achter en onder de glaslatten komen en zorgen voor een hoog vochtgehalte van het hout. Als dit nat hout wordt afgeschilderd, zal de verf bij dampdruk onthechten. Het komt ook voor dat in een laat stadium pas wordt afgeschilderd.
Als de glaslatten met nagels, welke mechanisch zijn aangebracht, dan lang over hebben gestaan, is ook op deze plaatsen het hout nat. Rondom de bevestigingsmiddelen kan de verf hier eenvoudig loslaten.

Het oordeel dat er ‘bij kozijnen, ramen en deuren, dat men nog wel eens een goed product wil gebruiken’, zou ik zo niet willen stellen. De van de timmerfabriek afkomstige onderdelen zijn heden ten dage van een kwalitatief hoog verfsysteem voorzien en afgeleverd van de gestelde eis Concept I, II of III.
Dat bij glaslatten, koppelstroken e.d. goedkope grondverven structureel gebruikt worden, wil er bij mij niet in, het zal best in een grijsverleden incidenteel weleens zijn voorgekomen.
Dergelijke houten attributen worden bij grote partijen vaak door mechanische applicatie, met een door de verffabrikant uitgebalanceerde verfla(a)g(en) voorzien.
Daarbij verwijs ik de geïnteresseerde lezer naar de artikelen:
Onthechting van verf op glaslatten. C. Dijkstra; Schildersblad nr. 20 (21 okt.) 2004, pag. 20-21 (NB. Veel van de tekst uit het antwoord komt voor in dit artikel).
Verfonthechting door celdeformatie. N. Lutke Schipholt; Schilderblad nr. 1 (22 jan.) 2013, pag. 34-36
Hallo Klaas
Ik ben professioneel schilder van beroep en ben na menig maal geconfronteerd met nieuwe glaslatten waar na een tijdje inderdaad de verf (lees grondverf) vanaf komt zetten. Ik kan hiervoor dan op komen draven om het probleem op te lossen en wordt dan ook door de klant hierop aangekeken.
Wat bij deze glaslatten aan de hand is hetvolgende. Als ik onbehandeld hout tegenkom dan behandel ik dat met iets verdunde grondverf zodat deze er goed in kan trekken en een optimale hechting kan ontstaan en ik verder kan gaan met het systeem met topkwaliteit verfsoorten.
Dat is nou net wat ik mis bij veel glaslatten. Die worden voorzien van een dikke laag verf en worden verkocht als gegrond. Deze laag verf is er totaal niet ingetrokken en ligt er dus gewoon bovenop en zorgt voor de zwakste schakel in het systeem. Als de ondergrond (basis) niet goed is dat kan het verdere systeem ook nooit goed zijn. Ik vind het dan ook een slechte zaak dat professionele groothandels dit soort latten verkopen want je verziekt hiermee het eindresultaat en de goede naam van de verwerkende schilder. Ik zou dus best kwaliteits controleur willen zijn bij een glaslattenfabriek want daar ligt het probleem. Heel simpel
Grts,
John Ulrich
Ps als de grondverf niet hecht aan het oppervlak hoe zit het dan daar waar afgekit is? Ik heb daar al eens een project op geweigerd omdat de aannemer de glaslatten weigerde om te verwijderen en overnieuw te voorzien. Daar ben ik principieel in.
John, dank dat deze ervaring met ons wilt delen.
Het is een cliché maar ‘schilderwerk staat of valt met de ondergrond’.
In mijn reactie op ‘Gepotdekselde gevel schilderen’ in dit forum schreef ik eerder ‘dat waar het gaat om indringing van verf op hout de oplosmiddelhoudende de voorkeur verdienen boven de watergedragen, zoals alkydemulsies, acrylaten.
Beglazingsspecialist Belned1) beweerd zelfs dat de VOC 2010 verf niet goed accordeert met een aantal houtsoorten die gebruikt worden voor glaslatten.
De firma Verweij Houttechniek2) gaat vooraf aan het coaten de glaslat eerst borstelen, maakt gebruik van duurzame houtsoorten, past echter geforceerd drogen toe. Dit is ook niet bepaald bevordelijk voor de penetratie en zeker als er gewerkt wordt met watergedragen producten.
Daar waar gevingerlaste glaslatten en die met exotische en waaiboomhoutsoorten die geen gemodificeerde houtveredeling (accoya) hebben ondergaan zijn niet aan te bevelen.
Resthout die gebruikt wordt als glaslat behoeft op zich niet slecht te zijn als deze voldoet aan de Houtduurzaamheidsklasse I en II hieronder valt dark red meranti, yang.
Conclusie: Het onthechten op glaslatten is niet een gevolg van slechte verf maar waar pas je dit op toe. Ben het met jou ervaring volkomen eens te dikke lagen in één arbeidsgang aanbrengen om kosten te besparen werkt averechts.
Gr. Klaas de Wit
Artikelen
1) ‘Kwaliteitsglaslatten op maat’. Schildersblad 2014 nr. 3 (18 maart), p. 25
2) Mvo-lek is boven. Verweij heeft nieuwe spuitlijn. Timmerfabrikant 2011 nr. 2 p. 26-27
L.S.
Nou al het gekeuvel over glaslatten mee eens. Echter het volgende als klusser kom ik glaslatten tegen die vaak niet afgekit worden. hierdoor komt regenwater tussen glas en lat. Deze zwelt op en uiteindelijk zit de boel te rotten. Om hoge kosten voorkomen : de de ruimte tussen hout en glas goed uitkrabben, indien de ruimte er is, kitten overschilderbare kit en aflakken met goed verf en een paar millimeter van het glas mee verven . wellicht niet professioneel maar het werkt. Wel een uitstekende soepele verfsoort kopen.
Ik blijf er bij dat beglazing vaak belabberd afgekit wordt wat tot indringen van water/vocht tot gevolg heeft.
Ik kan het alleen maar eens zijn met Klaas, Anderhalf jaar geleden al mijn glas vervangen en alle onderste/ liggende glaslatten voorzien van nieuwe, geventileerde.
Bij alle nieuwe glaslatten welke “gegrond” gegrond waren valt de verf er vanaf.
Ik kan alles tot op het kale hout er zo aftrekken. Het overige nieuwe hout van de boeidelen/windveren (volhout RedCedar) zelf in de grond gezet en hier is niet mee aan de hand.
De completen woning opnieuw laten schilderen door en hele goede schilder. Alles zit er prefect op…alleen alle nieuwe geventileerde laten laten het afweten.
Is er iemand die met succes de kosten voor herstel heeft weten te verhalen op de timmerfabriek? Ik ben zojuist gebeld door een klant waar ik een half jaar terug dubbelglas heb geplaatst. Nu komt dus de verf geheel los bij alle liggende glaslatten.
En mag ik als schilder de herstelkosten uit eigen zak gaan betalen?