André Veneman van AkzoNobel is genomineerd als MVO-manager van het jaar. Een deskundige jury heeft hem, samen met twee andere kandidaten, uit 38 deelnemers geselecteerd voor de titel. De verkiezing is een initiatief van advies- en ingenieursbureau Royal HaskoningDHV, ondernemersorganisatie VNO-NCW en tapijttegelfabrikant Interface.
Daarnaast heeft hij ook andere onderdelen van AkzoNobel (zoals de inkoopfunctie) voor het thema duurzaamheid gewonnen waardoor MVO in de gehele strategie is verweven. Een aanzienlijk deel van de bedrijfsomzet wordt inmiddels behaald uit de zogenaamde Eco-premium productlijn. Veneman neemt het in de finale op tegen Emma Coles (Ahold) en Annette van Waning (Vebego). Op 20 november wordt uit de drie genomineerden op het National Sustainability Congres de winnaar verkozen.
De verkozen MVO-Manager van het Jaar 2012 wint, naast de bokaal, een geheel verzorgd weekend voor 2 personen in het duurzaamste hotel van Nederland: Green Meet*s te Erica. Het is voor de eerste keer dat de MVO-verkiezing van het jaar wordt georganiseerd. De jury bestaat uit zes deskundigen uit het MVO-veld:
- Frits de Groot, teammanager Milieu, Energie, Ruimtelijke Ordening, Transport en Infrastructuur bij VNO-NCW;
- Ton van Keken, COO bij InterfaceFLOR Europe;
- Willem Lageweg, directeur MVO Nederland;
- Folkert van der Molen, marktmanager milieu en duurzaamheid bij Royal HaskoningDHV;
- André Nijhof, associate professor European Institute for Business Ethics bij Nyenrode University;
- Farah Karimi, algemeen directeur Oxfam Novib.
De jury heeft bij de beoordeling verschillende aspecten meegewogen:
- Het hebben van aantoonbare wapenfeiten/resultaten waaraan de kandidaat zelf heeft bijgedragen;
- Het afdekken van onderwerpen over de gehele breedte van MVO (people, planet, profit), daarbij rekening houdende met relevantie en materialiteit
- Het leveren van een bijdrage aan de ontwikkeling van MVO in de sector / samenleving
- Het optreden als interne aanjager van MVO;
- Het zijn van drijvende kracht voor de MVO-prestaties van de onderneming;
- Het hebben van een duidelijke (strategische) visie/ambitie voor de toekomst
- Het goed balanceren tussen wensen van (externe) stakeholders en de doelen van het eigen management
- Het actief extern activeren van verduurzaming van de keten waarin het bedrijf opereert.
Daarnaast heeft de jury bij de selectie van de genomineerden ook gelet op enige diversiteit in de sectoren, de markten en het type organisatie waar de kandidaten werkzaam zijn.
