Ga naar hoofdinhoud

Monumentaal vakwerk met Boonstoppel


Wie door de binnenstad van ’s-Hertogenbosch loopt, ziet de sporen van vakmanschap overal terug. Achter menig gerestaureerde gevel schuilt het werk van Eggelen Schilderwerken, een bedrijf dat al jaren naam maakt met hoogwaardig onderhoud en restauratie van monumentale panden. Hun signatuur: respect voor historie, gecombineerd met moderne verfsystemen van Boonstoppel.

De kozijnen aan de Hooge Steenweg krijgen vier lagen voor een extra lange levensduur.

‘Bij monumenten kom je altijd verrassingen tegen’, zegt Gijs van Eggelen, eigenaar van Eggelen Schilderwerken. ‘Juist daarom werken wij met verfsystemen die zich bewezen hebben in duurzaamheid én uitstraling. Boonstoppel past daarbij: betrouwbaar, prettig te verwerken en geschikt voor verschillende ondergronden.’

Eggelen Schilderwerken werd opgericht in 2007 en is gespecialiseerd in onderhoud, renovatie en restauratie van zowel monumentale als moderne panden. Daarnaast ontzorgen ze klanten ook in decoratief schilderwerk, monumentaal isolatieglas en vacuümglas. Het bedrijf telt zo’n twintig medewerkers en werkt nauw samen met ambachtelijke timmerlieden en restauratie stukadoors.

Momenteel is Eggelen actief op meerdere prominente locaties in ‘s-Hertogenbosch waaronder de St. Catharinakerk, de Mortelkazerne aan de Weversplaats en de Hooge Steenweg, waar twee historische panden volledig opnieuw worden opgebouwd in kleur en karakter.

Gijs van Eggelen
Gijs van Eggelen bij de St. Catharinakerk, waar de monumentale deuren zijn behandeld met het hybride verfsysteem van Boonstoppel.

St. Catharinakerk voor jaren beschermd

In opdracht van het bisdom voert Eggelen Schilderwerken omvangrijke restauraties uit aan de Catharinakerk. Het houtwerk en staalwerk buiten worden behandeld met het hybride verfsysteem van Boonstoppel – een watergedragen, één pot systeem op basis van een hybride bindmiddel met duurzame elasticiteit en zeer vochtregulerend. ‘Voor moeilijk bereikbare delen en ornamenten is dat ideaal’, legt Van Eggelen uit. ‘Het systeem laat zich prettig verwerken, is bestand tegen temperatuurschommelingen en past qua zijdeglans mooi bij het karakter van het gebouw.’

De luiken zijn geschilderd met het hoogglanzende Boonstoppel Exqua d’Or-systeem, dat volgens Van Eggelen bijzonder geschikt is voor dit soort onderdelen die blootstaan aan weer en wind. ‘De verf heeft een zeer hoge duurzaamheid, blijft goed op kleur en heeft een lang glansbehoud’, legt hij uit. ‘Alles brengen we ambachtelijk met de kwast aan, hoe groot het oppervlak ook is.’

Binnen in de kerk bleken onder oude verflagen historische muurschilderingen verborgen te zitten die tientallen jaren geleden waren overschilderd. ‘We hebben de verflagen met scalpmesjes verwijderd, millimeter voor millimeter. Daarna zijn de decoraties in originele staat teruggebracht.’

Voor het houtwerk binnen in de sacristie kozen ze voor de Boonstoppel Interieur Lak, een zijdeglanzende, watergedragen aflak met een rustieke glans en reukarme verwerking, geschikt voor monumentale interieurs. ‘Deze lak vloeit mooi en droogt gelijkmatig, zonder strepen of aanzetten, terwijl het de karakteristieke ondergrond respecteert’, zegt Van Eggelen.

Behoud door vernieuwing in de Mortelkazerne

Een ander bijzonder project is de Mortelkazerne, een voormalig militair complex uit 1744 dat tegenwoordig appartementen huisvest. ‘De kazerne heeft veel karakter, maar ook veel variatie in ondergronden’, vertelt Van Eggelen. ‘Voor het buitenwerk kiezen we daarom voor Boonstoppel Zijdeglans en Hoogglans SB, een met siliconen gemodificeerde alkydharsverf met grote slijtvastheid en snelle droging. Die is robuust en blijft ook onder wisselende weersomstandigheden goed verwerkbaar.’

Binnen in de publieke ruimten gebruikt het team opnieuw de Boonstoppel Interieur Lak voor onder meer deuren en kozijnen. Voor de wanden en plafonds wordt Boonstoppel Garantietex Mat ingezet. ‘De muurverf is prettig te verwerken, waterdampdoorlatend en heeft een zeer goede dekking’, zegt Van Eggelen. ‘Dat geeft ons de controle die we willen bij detailwerk, zeker in monumentale interieurs waar je vaak te maken hebt met kleine afwijkingen in hout of ondergrond.’

Terug naar de oorspronkelijke tinten

Verderop in de binnenstad ondergaan twee monumentale panden aan de Hooge Steenweg een complete schildertechnische wederopbouw. Alle oude verflagen en ornamenten zijn verwijderd, waarna het houtwerk is opgebouwd met de Boonstoppel Exqua d’Or-lijn. ‘Normaal gesproken werk je in drie lagen’, legt hij uit, ‘maar hier gaan we voor vier: twee lagen Boonstoppel Garantie Grondlak 2000, gevolgd door een laag Boonstoppel Garantiesysteemverf en het wordt afgelakt met de Exqua d’Or Hoogglans. De extra laag zorgt voor een vollere en fraaie glans, wat de levensduur en uitstraling van het houtwerk ten goede komt.’

Historische kleuren opnieuw gebruiken

De kleurstelling bij de panden aan de Hooge Steenweg en de St. Catharinakerk zijn bepaald op basis van kleurhistorisch onderzoek in overleg met Erfgoed ’s-Hertogenbosch. ‘We hebben monsters genomen van kozijnen en deuren om de originele tinten te achterhalen’, vertelt hij. ‘Met Boonstoppel kunnen we die kleuren exact laten mengen. Of het nu gaat om eeuwenoude pigmenten of moderne varianten die daar perfect bij aansluiten. Zo blijft het karakter van het pand behouden, maar voldoet het schilderwerk aan de eisen van nu.’

Elk monument wordt ook digitaal vastgelegd, inclusief herstelwerk en kleurgebruik. ‘Zo kunnen we bij toekomstig schilderwerk dezelfde historische kleuren opnieuw gebruiken. En hebben we een archief wat betreft de onderhoudsgeschiedenis’, legt Van Eggelen uit. Daarmee onderstreept Van Eggelen dat goed schilderwerk vooral een kwestie is van passie, precisie en samenwerken.


Landgoed Zionsburg wint Nationale SchildersVakprijs 2025

PPG vestigt wereldrecord simultaan verf roeren

PPG start landelijke inzameling verfverpakkingen

Onderhoud en restauratie blijven prioriteit voor monumenteigenaren

Sommer Schilderwerken schopt het tot FD Gazelle


Naar archief >