Werknemersvereniging FNV Bouw opent een meldpunt waar medewerkers in de bouw terecht kunnen. Ze kunnen er anoniem hun klachten over gevaarlijke situaties achterlaten.
‘Dit om de voorkomen dat werknemers gestraft worden als ze bij hun opdrachtgever klagen’, aldus FNV-bestuurder Willem Dijkhuizen zegt in De Telegraaf, ‘Het zijn vooral de Poolse en Roemeense uitzendkrachten die hun mond niet open durven trekken. Ze zijn bang om hun baan kwijt te raken’.
Eerder deze maand meldde Inspectie SZW dat het aantal dodelijke ongevallen in de bouw fors is gestegen. De eerste zes maanden van dit jaar kwamen 42 bouwvakkers door een ongeluk op het werk om het leven. In dezelfde periode vorig jaar waren dat er 27.
Op bouwplaatsen ontstaan misverstanden onder meer doordat er Nederlands, Pools, Roemeens en Engels wordt gesproken. Volgens Dijkhuizen kan dit soms leiden tot ‘gevaarlijke situaties’.

Dus de veroorzakers moeten nu gaan klagen.?
Beetje vreemd hoor.!!
Met deze “kliklijn” haalt FNV Bouw een zekere verantwoordelijkheid in opvolging naar zichzelf toe. Vraag is dan ook op welke wijze klachten zullen worden geinterpreteerd en opgevolgd? Stuurt zij rechtstreeks inspektie door naar gevaarlijke situaties? En controleert zij daarna zelf de opvolging? Wat te doen als er geen opvolging plaatsvind? Toezicht en handhaving uitbreiden lijkt me zinvoller omdat dit zoals bekend amper plaatsvind. Als “bijvangst ” zal oneerlijke concurrentie afnemen, waardoor faalkosten eveneens zullen afnemen bij “bonafide” bouwbedrijven.