1. Netwerk opbouwen
Het is erg belangrijk om een goed netwerk op te bouwen. Hier kun je niet vroeg genoeg mee beginnen! Zelfs als startende schilder met weinig ervaring kun je al snel profiteren van alle opgebouwde contacten. Maak daarom veel mond-tot-mondreclame, ontmoet collega’s, deel visitekaartjes uit en onderhoud het contact met oud-opdrachtgevers en klanten. Hoe groter jouw netwerk, hoe sneller het balletje gaat rollen.
2. Samenwerken met aannemersbedrijf
Wanneer mensen een woning gaan verbouwen of renoveren, stappen ze al snel naar een aannemersbedrijf. Het is daarom slim om als schilder eens contact op te nemen met een goede aannemer in jouw omgeving of grote aannemersbedrijven met een landelijke dekking. Wellicht kunnen jullie een mooie samenwerking starten. Het voordeel is niet alleen dat je meer opdrachten krijgt, maar ook geniet van een grotere variatie aan klussen én dat je in contact komt met andere vakmannen.
3. Gebruik van social media
Een eigen website is essentieel, maar ook het gebruik van social media wordt steeds belangrijker. Je kunt relatief eenvoudig nieuwe klanten werven door regelmatig foto’s op Facebook en/of Instagram te plaatsen. Met name voor en na foto’s zijn erg populair. Hiermee laat je het effect van professioneel schilderwerk zien. Vergeet niet om gebruik te maken van relevante hashtags en locatie tags om de vindbaarheid te verbeteren.
4. Profiteren van goede reviews
Positieve reviews zijn misschien wel de aller beste online reclame. Maak er dan ook slim gebruik van. Zorg ervoor dat mensen een review kunnen achterlaten op jouw eigen website, Facebook pagina en/of Google pagina. Herinner jouw klanten na afloop van de klus vriendelijk aan deze mogelijkheid en vertel dat het jou erg zal helpen. Een persoonlijk verzoek om een review werkt vaak beter dan een korte vermelding via de mail.
5. Aan de slag als winterschilder
Veel schilders hebben in de winterperiode duidelijk minder opdrachten. Je kunt dit oplossen door jezelf te promoten als zogenaamde winterschilder. Hier kun je een speciale korting aan verbinden waardoor het voor klanten een stuk aantrekkelijker wordt om jou in de periode van dec
