Ga naar hoofdinhoud

Problemen met hechting van verf opgelost


Jacob Kramer (links) en Piet Snijder op een galerij van de L-flat. Heel in de verte werken vier schilders. De netten zijn voor de valveiligheidHet oogt als een geoliede machine: vier schilders staan tegelijk aan 4½ woning te werken. En dat dik driehonderd woningen lang. Uitvoerder Jacob Kramer heeft het goed voor elkaar. Moet wel, want reken maar dat ze op de vingers worden gekeken. Het schilderwerk moest namelijk over.

‘Ik heb graag dit soort grote projecten’, glimlacht Piet Snijder, directeur van Snijder Schilderwerken in Urk. ‘Het voordeel is: je hoeft het maar één keer goed voor te bereiden, en daarna loopt het. Natuurlijk zijn er altijd dingen om op te lossen, maar dat is niets vergeleken met steeds opnieuw een werk opstarten.’ Denk niet dat Snijder alleen in het reguliere grootschalige onderhoudswerk zit. Ook menig monumentaal pand in met name Amsterdam wordt door de Urker schildersvakmannen onder handen genomen. Waarbij ook regelmatig sierschildertechnieken om de hoek komen kijken, zoals vergulden en hout- en marmerimitatie.

Door de koppelstukken op de gasflessen kunnen beide schilders tegelijk hun brander permanent gebruiken De schilders werken in twee ploegen van twee steeds aan 4½ woningen. Op de galerij aan de andere kant werken twee ploegen aan dezelfde woningen Het materiaal wordt met eigen karren en met winkelwagentjes aangevoerd. De voordeuren worden groen afgelakt in een verspringend patroon

L-flat te Zeist

Van dat alles is bij de L-flat in Zeist, naar verluidt de langste flat van Europa, geen sprake. Tamelijk regulier schilderwerk heeft Snijder er te verrichten, al maken de dimensies van het project wel indruk. ‘Als je rond de flat loopt ben je een kilometer onderweg’, glimlacht Jacob Kramer, die hier en daar nog wel eens een deurtje mee lakt, maar het grootste deel van zijn werk bezig is om het werk te organiseren, intern met de 26 schilders die er aan het werk zijn, extern met de onderaannemers en personeel van hoofdaannemer Breijer Bouw Huizen en natuurlijk met de bewoners. Kramer: ‘Deze flat had niet zo’n goede naam. Daar kwam ik achter toen ik hem opzocht op het internet. Maar ons valt dat toch grotendeels mee. De mensen zijn over het algemeen heel bereidwillig om mee te werken.’

 

Opknapbeurt

Daar krijgen de bewoners dan ook wel wat voor terug. Woningcorporatie De Kombinatie besloot de nogal onderhoudbehoeftige flat een stevige upgrading te geven. Liften werden vervangen, overal kwam dubbel glas, elektriciteit en gasinstallaties werden vervangen, galerijvloeren werden vernieuwd en de galerijbalkons kregen een fleurige hardglazen afscheiding. De meeste houtrotherstelling en deelvervanging werd uitgevoerd door het glaszetbedrijf. Aan Snijder Schilderwerken de eer om de 728 woningen in stralend wit te schilderen met groene voordeuren in steeds wisselend patroon.

 

Lean-project

Het project, waarmee in maart 2011 gestart werd, is als een ‘lean’- project aangepakt, waarover Snijder en Kramer vol lof zijn. Snijder: ‘Alle bouwpartijen, ook juist op uitvoerend vlak, overlegden over de aanpak. De doelstelling was om de bewoners zo kort mogelijk lastig te vallen. De insteek was om maximaal drie dagen in en om een woning bezig te zijn.’ Kramer: ‘Dat werkte perfect. Er was een strak tijdsschema per woning en per discipline opgesteld. Dan komt de glaszetten, dan de ketelvervanger, dan de schilder. En iedereen hield zich aan die afspraken.’ Mede daarom zijn er weinig protesten nu de schilders wat langer blijven. Ondanks de aanwezigheid van een sterke en kritische bewonerscommissie met een eigen website met dagelijks nieuws. Want er ging iets mis, goed mis.

 

Slechte hechting

Snijder: ‘We ontvingen een melding van Sikkens dat er iets mis was met de formulering van de Rubbol Rezisto BL Primer. Er zouden zich problemen kunnen voordoen in combinatie met oplosmiddelhoudende aflakken.’ Kramer: ‘Precies rond die tijd voerde GB Consultancy in opdracht van De Kombinatie krasproeven uit. De complete verflaag liet los: de toplaag, Rubbol SB Plus, én de watergedragen grondlak. In sommige gevallen was één kleine beschadiging genoeg om hele vellen los te kunnen trekken.’

 

De oplossing

Kramer zag nader onderzoek met vertrouwen tegemoet: ‘Ik weet hoe we hier gewerkt hebben. Dat werd trouwens ook dagelijks gecontroleerd. Het kan geen kwestie geweest zijn van slecht schuren of verkeerde ondergrondbehandeling.’ Enkele weken wemelde het rond de L-flat van de ‘mannen in pakken’, volgens Kramer. Daarna kwam de oplossing die Snijder Schilderwerken nu uitvoert: alles er af, en het systeem opnieuw opzetten. Ditmaal met de oplosmiddelhoudende Sikkens Rubbol Primer Express, en daarna opnieuw afwerken met Sikkens Rubbol SB Plus. Sikkens heeft het zo geregeld met de opdrachtgever.

 

Problemen herzien

Elco Fritzsche, technical manager bij Sikkens was één van die ‘mannen in pak’. Hij licht toe: ‘Midden 2011 kwamen we er achter dat er iets niet goed was in de toenmalige formulering van onze watergedragen grondlak Rezisto BL Primer. En inderdaad, precies dit probleem doet zich soms voor: onthechting van de verflaag nadat er een oplosmiddelhoudende aflak overheen is aangebracht. We hebben dat product toen teruggehaald uit onze verkoopkanalen en alle schilders die het product hadden aangeschaft aangeschreven. Het project in Zeist was het eerste grote project waar we bij geroepen werden. Het was meteen duidelijk dat het niet aan het schilderwerk lag. Dat was ronduit uitstekend gedaan. Daarom hebben we er hier voor gezorgd dat het wordt opgelost. Inmiddels is de formulering van Rezisto BL Primer herzien. We brengen het product weer vol vertouwen op de markt, ook als prima, zeer snel drogende, grondverf die kan worden afgelakt met oplosmiddelhoudende producten. Gevallen waar met de oude Rezisto geschilderd is houden we goed in de gaten. Vreemd genoeg zijn er ook projecten waar de problemen zich niet voordoen.’

 

Organisatie

Kramer zet zijn mannen in in ploegen van twee. Twee van die ploegen werken steeds aan dezelfde groep van 4½ woningen, aan weerszijde van het gebouw. Kramer: ‘Grappig om te zien dat elk team het weer anders aanpakt. Het ene team maakt eerst alles kaal en begint dan de schilderen, de andere ploeg wil liever steeds een woning afmaken.’ Dat aantal van 4½ woningen is gekozen omdat de schilders net geen 5 woningen in een week afkrijgen. De andere helft wordt dan steeds de volgende week door de andere ploeg gedaan, zo schuift het werk over de galerijen. In september moet de L-flat er weer stralend bijstaan. ‘We zijn gelukkig flexibel genoeg georganiseerd’, zegt Kramer. ‘We hebben genoeg schilders voor deze extra klus kunnen vrij maken.’

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.


Kwastendag dit jaar op 11 september

‘Lovende woorden vakjury maken winnen schildersvakprijs extra waardevol’

Lucid geeft auto’s nieuw kleurenspectrum met PPG

PZO sluit zich aan bij Vereniging Zelfstandigen Nederland

De Bouwpraktijk opent vestiging in Barendrecht


Naar archief >