Ga naar hoofdinhoud

MVO is modegril voorbij


Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Tot een paar jaar geleden waren het de vernieuwende hippies onder de ondernemers die daar graag mee voor het voetlicht kwamen. Nu staat het zelfs in de jaarverslagen van bouw- en schildersbedrijven en gemeenten. Maar wat kun je er als ondernemer in de schilders- en vastgoedonderhoudsbranche eigenlijk mee?

Geen logo maar een strategische keuze

Je omzet verhogen. Je klantenkring uitbreiden. Investeren. Vernieuwen of juist terug naar de basis. Het zijn allemaal strategische keuzes die je als ondernemer maakt. Het besluit om Maatschappelijk Verantwoord te Ondernemen (MVO) is ook een strategische keuze. Misschien niet een keuze waarvan de investeringen en de opbrengsten nauwkeurig zijn te voorspellen. Het is wel een strategische keuze die veel impact heeft op de ondernemer, zijn medewerkers en zijn klanten. Tenminste, als het goed is.

Kern

De kern van MVO is dat een onderneming niet op zichzelf staat. Een schildersbedrijf is niet alleen een onderneming die schilder- en behangwerk, houtrotsanering e.d. uitvoert. Het is ook een werkgever. Een schildersbedrijf is tevens leverancier, klant, buurman, belastingbetaler, leerbedrijf, onderdeel van de economie, deel van het milieu en de leefomgeving. En noem maar op.\

MVO is dus geen manier om de omzet te verhogen, maar het is een manier om de kwaliteit van de hele onderneming te verbeteren. MVO klinkt soms idealistisch. Maar in de praktijk leidt het vaak tot sterkere bedrijven. In het midden- en kleinbedrijf, waar ook de schildersbedrijven onder vallen, is al zo’n zestig procent van de bedrijven in meer of mindere mate bezig met MVO.

Zichtbare stappen

Alle verlichting in een bedrijfshal vervangen door energiezuinige ledlampen. Dat is goed voor het milieu. Het vergt een eenmalige investering en de energierekening zal er iets van zakken. Niets mis mee. En toch is het de vraag of dit het beste is wat je als signmaker kunt doen. MVO gaat namelijk over meer dan alleen milieu. Zal de klant er iets van merken dat er zuinige verlichting in het gebouw hangt? Zullen de buren merken dat de energierekening lager is? En de medewerkers? Waarschijnlijk niet. MVO is niet zozeer een serie maatregelen of technische ingrepen. MVO is een houding.

Mkb’ers doen veel met MVO, maar het wordt slecht uitgedragen. Begin je als schilderondernemer hiermee, kies dan voor een maatregel waarvan de omgeving iets merkt. Of nog beter: vraag aan die omgeving hoe je bedrijf kan bijdragen aan verbetering. MVO gaat uiteraard over milieu, duurzaamheid en goed arbeidsbeleid. Maar een eenvoudige deugd als ‘betrouwbaarheid’ is ook een vorm van MVO. Een betrouwbare leverancier zijn. Of juist een betrouwbare betaler. Neem daarom eerst de stappen die het meeste effect hebben en die het meest zichtbaar zijn voor de omgeving.

Bereik

Om goed met MVO te werken zal een schilderondernemer moeten denken als een ondernemer: met welke maatregelen kan ik het meest bereiken? MVO gaat over milieu, personeelsbeleid, relatie met de klanten, leveranciers en de omgeving. Probeer op al die gebieden eens te beschrijven hoe de situatie nu is.

Niet iedere schilderondernemer is hetzelfde. Begin daarom met de dingen die het beste passen. Ben je een ondernemer met een voorliefde voor techniek? Kijk dan vooral wel naar manieren om energie te besparen of afval te scheiden. Ben je vooral een ondernemer die bezig is met de klanten? Kijk dan eens hoe daar winst is te halen op het gebied van MVO. Begin met maatregelen die passen bij de aard van de onderneming en de aard van de ondernemer.

Niet onbelangrijk is om de zogenaamde stakeholders snel te betrekken bij MVO. MVO is niet een plannetje dat uit de pen van de directeur op papier terecht is gekomen. Het is bij uitstek iets dat je samen met anderen opstart. Vraag medewerkers of zij ideeën hebben om efficiënter te werken, energie te besparen of betere producten te maken. Vraag klanten wat zij verwachten van het bedrijf. Het kan soms heel verrassend zijn om te horen wat klanten vinden als je het op de man af vraagt.

Weerbaar

Kostenbesparing, imagovoordelen, klantvraag. Dat zijn volgens MVO Nederland de belangrijkste motieven voor ondernemers om Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen op te starten. Kortom: zakelijke motieven.

De organisatie presenteerde in september dit jaar een onderzoek waarin 450 ondernemers uit het MKB werd gevraagd naar hun betrokkenheid bij MVO. Het grootste deel van de kleine en middelgrote bedrijven doet aan MVO, maar de meeste ondernemers dragen dat niet of te weinig uit. Uit eerder onderzoek bleek al dat bedrijven die MVO toepassen over het algemeen beter tegen de crisis zijn opgewassen dan bedrijven die dat niet doen.

Volgens José van der Klauw, manager van het MVO Netwerk Brancheorganisaties en leider van het onderzoek, zijn mkb’ers klaar voor een volgende stap: “Energie besparen, afval scheiden, goed omgaan met je personeel, die basics heeft meer dan 90% wel op orde. Maar je wordt als ondernemer niet aangesproken op je energierekening. Wel op je rol in de keten. Behandel je je leveranciers goed, hier en in het buitenland, betaal je op tijd, is wat jij verdient wel in verhouding, veroorzaak je geen schade aan kwetsbare natuur of mensen? Maar ook: kun je met je bedrijf een ander vooruit helpen, maak je de wereld hier of elders groener? Dat zijn de onderwerpen waarmee je opvalt.”

Transparantie

Welke richting de ondernemer ook kiest als hij of zij met MVO aan de slag gaat, het is altijd belangrijk om het uit te dragen. Een belangrijk hulpmiddel daarbij is transparantie. Verkoop je voedsel, dan wil de klant precies weten wat er in zit en hoe het bereid is. Maar een soortgelijk idee geldt ook voor signbedrijven. Klanten zullen steeds meer vragen hoe producten tot stand komen en of deze volgens de regels worden gemaakt. Gemeenten bijvoorbeeld willen weten of het qua arbeid allemaal sociaal geregeld is. De beste manier om hierop een antwoord te geven, is door transparant te zijn.

Dat klinkt eenvoudig, maar dat is het in de praktijk niet. Het betekent dat je dat wat je je voorneemt ook daadwerkelijk doet. Richt de MVO zich bij een schilderondernemer op energiebesparing, dan komt dat bedrijf niet weg met de mededeling ‘wij besparen energie’. Transparantie betekent: ‘wij gebruiken dit jaar 20% minder stroom’. Staat er op een website dat een schildersbedrijf ‘een betrouwbare partner’ is, dan klinkt dat leuk, maar het zegt niets. Transparant is: ‘wij hebben vorig jaar 90% van onze klanten op tijd beleverd’. MVO houdt niet van loze kreten, maar van harde cijfers.

Zie ook www.mvonederland.nl


MKB biedt nieuwe Tweede Kamer ‘Oranje Boekje’ aan

Baril Coatings ontvangt Groene Pluim

Webinar helpt starters met btw-aangifte

School krijgt na tien jaar opnieuw gratis schilderbeurt

Startende ondernemer kiest steeds vaker voor BV-vorm