Is de klant gelukkig, dan is Dave Flinterman gelukkig. Maar dan moet de eigenaar van Spray Support natuurlijk wel zijn werk goed hebben gedaan. En dat is: ‘Advies en projectbegeleiding op het gebied van verfspuiten. Aangevuld met de inkoop, verkoop en verhuur van Graco- en Wagner-apparatuur, het onderhoud daarvan, reparaties en service. Zeg maar het hele spuittraject van A tot Z. Voor schilders, stukadoors, aannemers, timmerlieden en ook een stukje industrie.’
Flinterman heeft energie voor tien en vertelt makkelijk en snel over zijn nieuwe bedrijf. Sinds de start van zijn onderneming, een kleine maand geleden, stroomt de agenda rap vol. ‘Ik heb een behoorlijk netwerk, bij onder meer verffabrikanten, en in mijn loondiensttijd spuitdemo’s gegeven voor tal van bouwprofessionals.’ Hij heeft, vindt hij, zijn vak maximaal gedaan en verstaan. ‘In de coronatijd ben ik goed gaan nadenken: waar word ik nou gelukkig van?’
Droom
Een eigen bedrijf was altijd al een droom. ‘Het zit in de familie. Mijn vader had enkele Hubo-filialen, maar bij mij was het er nog niet van gekomen. Ik heb tien jaar bij groothandel Simonis Verf gewerkt en vijf jaar bij spuitfabrikant Graco. Ik ben nu 37, een goed moment om voor mezelf te beginnen.’ De verfspuit is hot. Weet ook Flinterman. ‘Er is ontzettend veel behoefte aan kennis en een logisch stappenplan.’
Daarom Spray Support. Maar alle begin is moeilijk. Grijnzend rakelt de kersverse ondernemer een anekdote op van vijftien jaar geleden. ‘In de groothandel werd ik geconfronteerd met een probleem van een klant. Over zijn verfspuit. Ik kon hem niet helpen en dat vond ik zó frustrerend.’ In het magazijn is hij de pomp hoogstpersoonlijk uit elkaar gaan halen. Om te experimenteren. ‘Ja, ik heb onder de verf gezeten. Maar ik baalde er zo van dat ik de fabrikant van de spuit moest inschakelen om die klant te helpen. Ik wilde zelf advies geven en daar deed ik alles voor.’
Niet te temperen
Inmiddels heeft hij duizenden adviezen op zijn CV staan en weet Flinterman dondersgoed waar hij mee bezig is. Met een haast niet te temperen enthousiasme. ‘Energie zat. Laatst deed ik projectbegeleiding op locatie en ik wist: híér word ik gelukkig van. Omdat ik de klant centraal kan stellen en – dat vind ik heel belangrijk – merkonafhankelijk advies geef.’
Zijn valkuil kent hij ook: ‘Alles tot je nemen. Gelukkig heb ik een goed softwarepakket voor de planning en boekhouding en een fantastische vrouw die mij helpt. Dan kan ik mij bezighouden met waar ik goed in ben: klaarstaan voor heel spuitend Nederland.’
