Twee heel verschillende beurzen werden eind januari tegelijk gehouden in Ahoy Rotterdam; Gevel 2016 en Material Xperience. Beide richten zich grofweg op de architect, maar op heel verschillende manieren. Daarbij viel vooral het wat magere Gevel 2016 op.
Niet dat de aanbieders die er op Gevel 2016 wel waren geen interessant verhaal hadden, maar het waren er gewoon weer een stuk minder dan tijdens de vorige editie in Ahoy, in 2014. Daartussen, in 2015, was er een veel succesvollere editie van de beurs, maar dat was in Utrecht, in combinatie met de Internationale Bouwbeurs. Mogelijk moeten producenten van producten voor de gevelbouw of gevelbekleding de weg naar Rotterdam weer terugvinden.






Van dat effect heeft Material Xperience geen last. Het concept: een plaats waar je kennis kunt maken met nieuwe materialen, je ze ook echt aan kunt raken zonder dat je meteen een praatje moet aanknopen met de producent, lijkt steeds meer aan te slaan. Al wordt de tentoonstelling steeds meer een beetje hybride: enerzijds nog steeds lange tafels met materialen en alleen een bordje met uitleg, anderzijds toch een soort ‘stands’, sokkeljes met producten er op waaromheen vertegenwoordigers van de fabrikanten lopen. Wel staan nog steeds de materialen en de innovaties centraal, waar op de Gevel 2016 alles uitstraalt dat het vooral om het leggen van zakelijke contacten gaat.






