Het echtpaar dat een huis aan het verbouwen is in het centrum van Haarlem wil alleen het beste van het beste. En daar hoort ook een mooie wandafwerking bij. De vrouw des huizes zag een showroompaneel dat Nils de Wilde maakte van de exclusieve wandafwerking Jungle van Valpaint en wilde het onmiddellijk hebben.
‘Zo’n jaar geleden ben ik echt serieus begonnen om mijzelf op wanddecoratie te gaan richten’, vertelt Nils de Wilde, eigenaar van Schilderwerken de Wilde in Uithoorn, met vier man personeel. ‘Ik heb dit schildersbedrijf destijds van mijn ouders overgenomen en we doen ons best, maar je merkt toch: je doet precies hetzelfde als alle schildersbedrijven om je heen. Je onderscheidt je niet. Terwijl er zoveel mooie producten zijn waar de mensen best interesse in hebben als je het maar durft aan te bieden.’
Als eerste probeerde de ondernemer het bij zijn vaste verfleverancier, een van de grote verffabrikanten. ‘Die hebben wel wat producten die net even wat aparter zijn dan doorsnee. Maar dan houdt het bij hen al op. Ik heb me laten uitleggen dat dat bij de volumes die zij produceren en moeten opslaan, niet uitkan. Voor grote projecten kunnen ze eventueel wel wat betekenen, maar daar heb ik het voorlopig niet over.’ De Wilde begon dus een zoektocht onder Italiaanse, minder bekende verffabrikanten. ‘Het is een klein wereldje waarin je terecht komt. Een beperkt aantal applicateurs dat dit soort exclusieve producten durft en kan aanbrengen. En een beperkt aantal leveranciers.’
Niet dat het altijd het aller bijzonderste moet zijn, zoals de krokodillenhuidimitatie uit de serie ‘Jungle’ van het Italiaanse Valpaint. ‘Er zijn ook andere, goedkopere afwerkingsproducten: betonlook, metalliclook. Het is me in het afgelopen jaar al een keer of vier gelukt om een opdracht te verkrijgen voor doodgewoon schilderwerk, in concurrentie, juist omdat ik de opdrachtgever aanbood om iets extra’s te doen, een of meer wanden bijzonder af te werken. Het idee dat je opdrachten kunt krijgen door je te onderscheiden, blijkt dus inderdaad te werken.’
Daar moet je wel wat voor doen. Rondsnuffelen op (buitenlandse) beurzen, bijvoorbeeld. En een showroom inrichten, zoals De Wilde deed. En luisteren naar mensen die iets bijzonders hebben. Zoals, in dit geval, naar Sander Kos, eigenaar van groothandel San Coatings in Huizen. ‘We kenden elkaar van de tijd dat Sander werknemer was van een andere groothandel, zegt De Wilde. ‘Hij wist waar ik mee bezig ben en vroeg of Valpaint niet iets voor mij kon zijn.’ Kos: ‘Ik had het product op een buitenlandse beurs gezien en contact opgenomen met het bedrijf. Dat gaat bepaald niet over één nacht ijs. Er zijn wederzijds bezoeken afgelegd. Prettig is dat Jos Ebbing voor het bedrijf werkt. Hij is een Nederlander die in Italië woont. We blijken dezelfde ideeën te hebben over hoe met deze productrange om te gaan. Zeker de Jungle-serie is echt heel exclusief, dat kan niet zomaar iedereen aanbrengen.’
In het Haarlemse huis staat technisch expert Stoyan de decoratie te ‘dassen’. Hij is speciaal voor dit project naar Nederland gekomen. De Wilde: ‘Ik heb van Sander een proefsetje van Jungle gekregen. Daar heb ik een paneel van opgezet dat hangt in de showroom die ik in mijn bedrijfspand heb ingericht. De opdrachtgeefster zag het daar en besloot dat ze het zo wilde hebben. Maar een proefpaneel is wel wat anders dan een complete schouw, qua oppervlak en ook vanwege de hoeken. Aangezien dit de eerste Jungle Coccodrillo-afwerking op Nederlandse bodem is, ben ik blij dat ik de expertise van Valpaint op het project aanwezig heb in de vorm van een ingevlogen verwerkingsexpert.’ De expert zelf: ‘Ik doe dit door heel Europa en in China voor Valpaint. Niet alleen Jungle, maar al hun producten. Valpaint is een familiebedrijf. De directeur-eigenaar heeft Jungle een jaar of vijf geleden helemaal zelf bedacht. Hij heeft daar dag en nacht aan gewerkt, sliep in die tijd zo’n beetje in de fabriek.’ Kos: ‘Nu we zaken met elkaar doen, en ik de importeur van Valpaint in Nederland ben, blijkt het een heel degelijke, ik zou bijna zeggen on-Italiaanse firma te zijn. Ze leveren altijd op tijd, om maar eens wat te noemen.’
In het Haarlemse pand wordt een strakke schouw en het tegenoverliggende muurtje met Coccodrillo verfraaid. In de schouw komt een Piet Boon-open haard en de schouw wordt geflankeerd door twee Tinello-kasten in een soort doorgestreken grijslook, zoals alles in het huis aan de allerhoogste standaards voldoet en van bekende ontwerpers afkomstig is.
Het Jungle-dessin komt in een doos waar alle benodigde materialen inzitten. Na het vlak maken van de muren wordt eerst een primer aangebracht. De Wilde: ‘Een bijzonder product is dat, mat en stroef.’ Daarna wordt een sjabloon, in dit geval zwaar geïnspireerd op krokodillenhuid, op de muur geplakt. De Wilde: ‘Hier komen je behangvaardigheden om de hoek kijken. Het is patroonplakken; heel precies moeten de patronen aansluiten. Je kunt het de hoeken omwerken en daar weer doorgaan met het patroon. Lastig hier is dat het een oud huis is en de muren niet helemaal recht zijn. Daarom werk ik niet vanaf de zijkanten maar vanaf het midden.’
Na het plakken komt het opbrengen van een soort stuclaag. ‘Eigenaardig materiaal, het ruikt een beetje naar ouderwetse plamuur en verwerkt ook een beetje zo, maar het vormt een heel sterke, gipsachtige laag.’ Daarna wordt het patroon verwijderd en dient de laag geschuurd te worden, deels machinaal, deels met de hand. De Wilde: ‘Daarbij is het belangrijk om de textuur goed te handhaven. Sommige delen moeten heel glad zijn, andere weer ruw. Het materiaal is erg hard, dus het vergt nogal wat inspanning.’ Na een droogtijd van zeker een dag volgt het inkleuren met een kleur naar keuze. Stoyan is daarmee bezig en houdt doorlopend contact met de opdrachtgeefster. ‘Ik breng de verf met een rollertje op en spons het daarna ‘wolkig’. Op zo’n moment is het voor een opdrachtgever lastig om te zien hoe het gaat worden. Het ziet er nogal vlekkerig uit, na de tweede laag zie je pas hoe die vlekken heel natuurlijk de huid van een krokodil gaan imiteren. Natuurlijk kan ik het ook helemaal in één kleur schilderen. Maar dat is niet interessant. Dan kun je net zo goed een behangetje nemen met krokodillenprint. Of misschien zelfs echt krokodillenleer. Je bent dan niet eens zoveel duurder uit.’
De Wilde: ‘Met dit soort producten is het heel lastig om de juiste prijs te bepalen. De materiaalinkoop is al heel anders. We gebruiken hier twee dozen, waarmee je 10 vierkante meter kunt doen. En dan moet je zien in te schatten hoeveel tijd je er mee bezig zal zijn totdat het echt helemaal perfect is en naar tevredenheid van de opdrachtgever. Dat is lastig om te doen. In dit geval is er geen bijkomend schilderwerk en gaat het puur en alleen om deze decoratieve techniek, waarvoor ik dus ook Stoyan, de expert, laat overkomen. Denk maar aan zo’n 350 euro per vierkante meter en daarmee spring ik er net uit. Maar het is natuurlijk wel een geweldige referentie.’
