Grote klussen en monumentaal werk zaten al langer in de portefeuille van Dirckx Groep uit Helmond en Sevenum. Het bedrijf schildert onder meer voor de NS de treinstations in Zuid-Nederland en nam enkele jaren geleden het monumentale station Maastricht onder handen. ‘Dat was ook een klus van een jaar’, vertelt directeur Richard Cornelissen.
Schaalvergroting of specialisatie
Cornelissen trad in 2020 toe als nieuwe eigenaar van Dirckx Groep. ‘We zijn toen samen gaan zitten om te kijken hoe we het bedrijf toekomstbestendig konden maken. We werkten met ongeveer twaalf man. Dan kun je kiezen tussen schaalvergroting of specialisatie. Gezien het tekort aan mensen op de arbeidsmarkt hebben we gekozen voor specialisatie in onderhoudswerk en ERM-certificering. Dat is ook wat onze mensen het liefste wilden doen.’ Met die keuze is het bedrijf inmiddels overigens ook wel gegroeid, tot nu circa veertig mensen.
Dirckx Groep is in de regio Helmond en in Limburg het enige ERM-gecertificeerde bedrijf. ‘Toen OnderhoudNL een persbericht uitdeed over onze certificering, kregen we in de weken daarna al direct tien tot vijftien aanvragen, waaronder ook van particulieren. De interesse is er dus wel.’
De ERM-certificering kwam via via bij restauratieaannemer Nico de Bont terecht, die Dirckx vervolgens vroeg een prijs te maken voor het schilderwerk van kasteel Croy, op pakweg tien minuten rijden van Helmond. Dat resulteerde heel vlot in een opdracht.
Verschillende bouwstijlen
Kasteel Croy is in de vijftiende eeuw gebouwd, maar onderging daarna diverse uitbreidingen in verschillende stijlen. Het werd sinds eind negentiende eeuw tot 1969 gebruikt als tehuis voor arme ouderen en wordt nu als evenementen- en kantorenlocatie geëxploiteerd door de Stichting Geloof Hoop en Liefde.
De verschillende bouwstijlen zijn vooral aan de binnenkant van het kasteel zichtbaar. Dat varieert van een zeer rijk versierde entreehal tot en met redelijk rechttoe rechtaan ruimtes op de verdieping. De zolder is compleet leeg gestript en wordt omgebouwd tot moderne kantoorverdieping. ‘De eikenhouten dakspanten blijven in het zicht. Die mogen we schoonmaken en behandelen, waarschijnlijk met een beits of olie.’
Zowel aan de binnen- als de buitenkant heeft Dirckx een groot aantal proeven opgezet om opdrachtgever en architect de juiste kleur te kunnen laten bepalen. ‘We hebben zelf een beperkt kleuronderzoek gedaan middels een kleurentrap. De architect, VB Erfgoed & Architectuur uit Vianen, heeft gekozen voor een uitgebreider kleurenonderzoek, waarbij kleuren per tijdsperiode zijn vastgelegd.’ Mede op basis daarvan wordt de uiteindelijke kleurstelling bepaald.

Nieuw systeem opzetten
Er is voor gekozen om alle kozijnen volledig kaal te maken en een volledig nieuw systeem op te bouwen. Voorman Seder: ‘Anders konden we geen garanties geven. De verf bladderde en soms was sprake van volledige onthechting en scheurvorming. In het verleden was er ook schilderwerk gedaan dat niet helemaal volgens de richtlijnen was.’
Cornelissen: ‘Dat kaal maken moet wel opgenomen zijn in de vergunning. En je moet zo lang mogelijk een paar kozijnen in oude staat laten als referentie en voor eventueel nader onderzoek, maar uiteindelijk worden die ook aangepakt. Voor het nieuwe schilderwerk maken we gebruik van Boonstoppel-verf. Boonstoppel komt ook regelmatig kijken en doet hechtproeven en laagdiktemetingen.’ Om een zo authentiek mogelijk beeld te verkrijgen, wordt het nieuwe verfwerk aangebracht met de kwast en zonder gebruik van afplakband. Binnen zal in de monumentale ruimtes de muurverf worden aangebracht met de blokkwast.

Bij het herstel van kozijnen, maar ook wanden, wandpanelen en versierselen, is steeds de vraag hoe ver je gaat. Het mag oud lijken, maar scheuren en druipers van vorig schilderwerk worden wel hersteld. Seder: ‘Bij de kozijnen controleren we de stopverf. Wat loslaat bij het kaal maken, vervangen we. Daar gebruiken we Monustop voor. Wat nog goed vast zit, laten we zitten. Verder komen we behoorlijk wat houtrot tegen, wat we repareren met een tweecomponenten-epoxy. Waar nodig worden delen vervangen. Dat zouden we zelf kunnen, maar in dit geval doet Nico de Bont dat. Die doet dat wel heel goed, waarbij ze voor deelvervanging echt hetzelfde hout toepassen, ook in structuur en jaarringen.’
Decoratiewerk
Voorman Seder werkt ruim anderhalf jaar voor de Dirckx Groep. Daarvoor deed hij vijftien jaar lang decoratieschilderwerk over de gehele wereld. Zijn opleiding volgde hij destijds aan het SintLucas in Boxtel, van waaruit hij zeventien jaar geleden ook stage liep bij Dirckx. Seder kan zich in dit werk volledig uitleven, want naast het monumentale schilderwerk van kozijnen, muurankers, een klokkenstoel, wanden en lambriseringen, zijn er ook diverse panelen te schilderen en er volgen wellicht nog opdrachten voor marmerimitatie, houtimitatie en misschien zelfs vergulden. Het wapen boven de entree zal aan zijn neus voorbijgaan. Cornelissen: ‘Dat zat niet in onze opdracht. Maar op ons initiatief zullen leerlingen van de Schildersvakopleiding Mierlo dit gaan doen, waarbij wij de materialen betalen.’


Dirckx is zeker nog tot begin volgend jaar bezig met het schilderwerk van kasteel Croy. Sinds januari 2024 zijn er gemiddeld vier schilders aan het werk, maar dat zal richting het einde ongetwijfeld oplopen.
Meer over schilderen en coaten lezen? Bekijk onze categoriepagina.