Waar in de eerste helft van 2024 nog ruim 45.000 nieuwe bestelauto’s op kenteken werden gezet, bleef de teller dit jaar steken op slechts 9.636 exemplaren.
Een dramatisch dieptepunt, veroorzaakt door het wegvallen van de vraag naar dieselbestelauto’s. Die vormden jarenlang het fundament van de markt, maar zijn inmiddels bijna geheel uit beeld verdwenen.
In de eerste helft 2025 werden er nog slechts 1.682 nieuwe dieselbestelauto’s geregistreerd in Nederland – een daling van 95,7 procent.

Toch is het beeld niet uitsluitend negatief. Juist in dit kelderende totaalvolume groeit de verkoop van elektrische bestelauto’s stevig door. Het aantal geregistreerde elektrische bestellers steeg met 55,6 procent naar 7.777 stuks, wat betekent dat meer dan 80 procent van alle nieuw verkochte bestelauto’s in Nederland nu elektrisch is. Daarmee lijkt het Nederlandse overheidsbeleid, gericht op stimulering van emissievrij rijden, effectief.

Europa
Opvallende cijfers uit Europa:
- België zag een lichte groei in de totale bestelautomarkt (+9,5%), mede dankzij een verviervoudiging van het aantal elektrische bestellers (+104,5%).
- Frankrijk kende een daling van 12 procent in totaal, maar zag het aandeel elektrische bestellers toenemen met 13,4 procent.
- Duitsland rapporteerde een marktdaling van 14,7 procent, met 22,8 procent meer elektrische bestelauto’s dan vorig jaar.
- Spanje vormde een uitzondering: de markt groeide met 11,2 procent, ondanks een flinke daling in elektrische modellen (-71,1%).
Nederland laat zich met deze cijfers duidelijk zien als een koploper in elektrificatie, maar de prijs is hoog: een ingestorte markt die een fundamentele herstructurering doormaakt.
