Met de aanpassingen willen ze een oplossing bieden voor praktische belemmeringen in de overgang naar emissieloos vervoer. Dat meldt de website Opwegnaarzes.*
Een van de belangrijkste aanpassingen is dat netcongestie, oftewel een tekort aan stroomcapaciteit waardoor voertuigen niet kunnen laden, vanaf 2026 officieel geldt als reden voor ontheffing.
Daarnaast wordt het ontheffingenbeleid op twee belangrijke punten landelijk geharmoniseerd: ontheffingen die worden verleend op basis van bedrijfseconomische omstandigheden of netcongestie zijn straks in alle gemeenten met een ZE-zone geldig. Dit voorkomt een lappendeken van lokale regelingen.
Langer uitstel
Voor ondernemers die al over een ontheffing beschikken wegens lange levertijden of netcongestie, geldt dat deze zonder extra kosten verlengd kan worden. Bovendien krijgen bedrijven langer uitstel als ze een voertuig nodig hebben waarvoor nog geen emissieloze variant beschikbaar is. De precieze duur van die ontheffing is vastgelegd in een aparte tabel.
Hoewel de officiële inwerkingtreding op 1 januari 2026 ligt, worden aanvragen die vóór die datum worden ingediend al beoordeeld op basis van het aangepaste beleid. Ook eerder verleende ontheffingen die worden verlengd, vallen automatisch onder de nieuwe regels.
De nieuwe ontheffingsregels zijn weliswaar afgestemd met de sector, maar moeten nog worden verwerkt in het beleid van de individuele gemeenten. Verwacht wordt dat dit tijdig gebeurt voor de geplande ingangsdatum.

*)- De website opwegnaarZES.nl is een initiatief van de ondertekenaars van de Uitvoeringsagenda Stadslogistiek. De redactie van de website wordt gevoerd door het Ministerie IenW in samenspraak met SPES, de deelnemende gemeenten en branche- en werkgeversorganisaties.
