Ondanks de uitbreiding van het aantal Zero Emissie-zones (ZE-zones) neemt de bereidheid om hier actief op in te spelen af en kiezen steeds meer ondernemers ervoor deze zones te vermijden, is een van de conclusies van het onderzoek, dat ‘Monitor Lichte Bedrijfswagens 2025’ heet.
Slechts 47% van de ondernemers overweegt de inzet van emissieloze lichte bedrijfswagens om aan de eisen van ZE-zones te voldoen, een daling van tien procent ten opzichte van 2023. Tegelijk verwacht 34% minder of zelfs geen werkzaamheden meer uit te voeren voor klanten in ZE-zones.
Dat aandeel is groter dan de groep ondernemers die kiest voor alternatieven zoals kleinere voertuigen, logistieke hubs of het verminderen van het wagenpark. Opvallend is ook dat 15% personenauto’s inzet als vervanging van bedrijfswagens.
MKB
De gevolgen zijn vooral groot voor het MKB. 57% van de bedrijven met één bedrijfswagen en 61% van de bedrijven met twee tot vijf voertuigen verwacht afscheid te nemen van klanten in ZE-zones.
Een ruime meerderheid van deze ondernemers geeft aan dat de extra kosten voor verduurzaming niet zijn terug te verdienen en meer dan de helft acht de overstap naar elektrische bedrijfswagens op dit moment zelfs onmogelijk.
Bij grotere bedrijven is het beeld duidelijk anders. Slechts 15% ziet elektrificatie als onhaalbaar en 65% geeft aan dat emissieloze bedrijfswagens bijdragen aan een sterkere uitstraling en indirect financieel voordeel opleveren. Het contrast met het MKB is daarmee aanzienlijk.
Ook beleidsmaatregelen leiden nog niet tot de gewenste versnelling. De afschaffing van de bpm-vrijstelling voor dieselbestelwagens resulteert niet in een massale overstap naar elektrisch, zo blijkt uit het onderzoek. Slechts 24% van de ondernemers kiest vaker voor elektrisch, terwijl 39% van de MKB-bedrijven hun bestaande voertuig juist langer blijft gebruiken.
RAI Vereniging benadrukt het belang van verduurzaming, maar ziet tegelijkertijd dat ondernemers behoefte hebben aan meer realistische randvoorwaarden.
Door tijdig en structureel in gesprek te gaan met de sector kunnen beleidsmakers helpen om de transitie naar zero-emissie werkbaar en haalbaar te houden voor ondernemers van alle groottes, stelt de vereniging.

Monitor
De Monitor Lichte Bedrijfswagens 2025 is een tweejaarlijks onderzoek dat in oktober 2025 is uitgevoerd door VMS | Insight in opdracht van RAI Vereniging. Aan het onderzoek namen 620 bedrijven deel, samen goed voor meer dan 20.000 lichte bedrijfswagens.
De monitor richt zich op actuele thema’s zoals verduurzaming, Zero Emissie-zones en het afschaffen van de bpm-vrijstelling en biedt daarmee een scherp inzicht in de uitdagingen en kansen op het gebied van verduurzaming en de transitie naar emissieloze voertuigen binnen de Nederlandse bedrijfswagenparken.
RAI Vereniging behartigt de belangen van ruim 700 fabrikanten en importeurs van personenauto’s en vrachtauto’s, aanhangwagens en opleggers, carrosserieën en speciale voertuigen, motorfietsen en scooters, brom- en snorfietsen en fietsen.

Nou ja,
zo komt het uurloon van € 80,00-85,00 + materiaal + btw denk ik toch in zicht…
Voorwaar een fraaie voetschiet-aktie, die BPM-vrijstelling, althans bij sec ‘bestelbus-verbod’ zones.
(waar hetzelfde geel kenteken wel naar binnen zou mogen)
Want tov een ‘personenauto’ (geel kenteken) blijft dan enkel de (veel) hogere MRB over (factor 4 bij diesel/LPG).
Want BPM betalen sinds 1/1/2025 beide, geel en grijs.
Maar zelfs die factor 4 laat het kostenplaatje van een elektrische bus niet winnen, zeker niet bij gebrek aan laadpalen & zware electra-infra in *en* binnensteden (bus staat op werklocatie, aldaar een paal is zeldzaam toeval) en op industrieterreinen).
Kortom, elke bus die ook een mini-bus (1+8 inzittenden) verkrijgbaar is (en dus geel typegoedgekeurd) wordt aldus ook in besteluitvoering op geel kenteken gezet.
Fraai voorbeeld van de Law of Unintentional Consequences.