“We hebben in de bouw weer mensen nodig. Anders opgeleid, met meer competenties dan alleen technische”, zo voorziet Maxime Verhagen, voorzitter van Bouwend Nederland. Hij start vandaag met een tour door Nederland, in de aanloop naar de 10e Dag van de Bouw, komende zaterdag.
Vast element elke dag is een bezoek aan een school, waar leden van Bouwend Nederland gastlessen verzorgen, natuurlijk over de bouw. Verhagen: “Bouwen, dat is veel meer dan stenen stapelen en het werk wordt de komende jaren alleen maar interessanter voor veel meer jongeren. Met de woningbouw gaan we vol optimisme de toekomst in. De crisis laten we achter ons, de prognoses zijn prachtig.”
” Tot 2040 moet er nog een miljoen woningen bijgebouwd worden, terwijl veel oudere woningen en wijken dringend een make-over nodig hebben. De nieuwbouw trekt aan, en altijd gaat het om heel duurzame – vaak energieneutrale – woningen. Ook zien steeds meer mensen dat ze hun geld goed kunnen investeren in het energiezuinig maken van het huis waar ze al in wonen. Soms tegelijk met zorgaanpassingen van hun woning, omdat ze er willen blijven wonen als ze ouder worden. En in Groningen komt daar nog eens het heel specifieke aardbevingsherstel bij.”
Grote opgaven
Verhagen: “Aan al die ontwikkelingen zie je dat Nederland nog lang niet af is. Het gaat om grote opgaven, die alleen maar zullen groeien. Op die grotere schaal zijn dat relatief nieuwe ontwikkelingen, die vragen om beheersing van zowel nieuwe technieken als goede vaardigheden in de omgang met klanten. Je werkt als bouwvakker niet zomaar op een bouwplaats, maar steeds vaker bij iemand in huis. Daar moeten onze vakmensen goed op ingespeeld zijn, of ze nou al jaren meelopen of net instromen.”
“Direct om het bouwen en verbouwen heen zijn er ook zaken die bij veel bouwbedrijven meer aandacht krijgen: marketing, klantcontact, ontzorgen van a tot z. Wil je in de toekomst nog succesvol ondernemen, dan zul je hierin stappen moeten zetten – en een voorbeeld moeten nemen aan de koplopers die dat al gedaan hebben. Er is veel latente vraag, die moet je kunnen mobiliseren met goede totaalconcepten en gerichte marketing daarvan.”
Volgens Verhagen zullen steeds meer aannemers zich ontwikkelen tot echte ondernemers. Daar hoort ‘ontzorgen’ van de klant bij, en dus dat je steeds meer in de keten samenwerkt. Dat vraagt de nodige ‘people skills’, naast verstand van efficiënte logistiek en planning.
Bredere basis
De techniek, het bouwen en onderhouden blijven centraal staan, maar wel met veel meer oog voor de tevredenheid van de klant over het hele proces en de communicatie, aldus Verhagen. Daar omheen komen er bovendien veel banen voor allerlei niet-technische mensen die misschien nu nog niet zo snel denken aan een carrière in ‘de bouw’.
“We moeten dus bouwen aan die bredere basis. Voldoende goed opgeleide bouwvakkers, die verstand hebben van verduurzaming, nieuwe technieken en logistiek, die je met vertrouwen bij klanten in huis laat werken. En een klimaat waarin die niet-techneuten goed kunnen werken, zodat de hele ervaring voor de klant heel prettig wordt. Voor de grote professionele opdrachtgever maar zeker ook voor de particulier moet bouwen een feest worden.”