Ga naar hoofdinhoud

Veilig alleen een rolsteiger opbouwen


Jan Keizer (links) en René Foks van Altrex: trots op de nieuwe handzame rolsteiger

Het komt allemaal door het nieuwe A-blad rolsteigers: een rolsteiger moet altijd door twee mensen worden opgebouwd. Maar veel schilders werken alleen. Rolsteigerfabrikant ontwikkelde de MiTower: klein, compact, arbovriendelijk en verantwoord alleen op te bouwen.

‘De Stichting Arbouw kwam bij ons met de vraag of we niet iets wilden ontwikkelen voor zzp’ers’, vertelt Jan Keizer, marketing manager bij Altrex. ‘Dat verzoek kwam vooral via werkgeversorganisatie OnderhoudNL dat zitting heeft in het Arbouw-bestuur. Zij vonden dat de zzp’ers, of ozp’ers zoals zij het liever noemen, óók verantwoord een steiger moeten kunnen opbouwen. Of wij niet zoiets konden maken.’
René Foks, salesmanager bij Altrex: ‘Onze afdeling Customers Solutions had al eens voor een Duitse klant, een onderhoudsbedrijf voor autowasstraten, een eenmanssteiger gemaakt. Die monteurs zijn alleen op pad en moeten vaak op hoogte werken. Met die rolsteiger zijn we aan de slag gegaan.’

De vernieuwde rolsteiger

Het resultaat, de MiTower, is kleiner (maar niet lager) dan een gewone rolsteiger, maar er is verder over arbo nagedacht. Zo is er een ophangmechanisme in de platforms: haken die kunnen worden uitgeschoven om steigeronderdelen aan te hangen tijdens het bouwen. Keizer: ‘Qua prijs valt deze rolsteiger tussen onze goedkoopste ‘gewone’ rolsteiger en onze premium ‘gewone’ rolsteiger in.’ Foks: ‘We wilden het beste product voor de alleen werkende schilder. Daarom is er ook op gelet dat de steiger goed te vervoeren is.’

Gemakkelijk in gebruik

Want dat is nog een opvallende innovatie: de MiTower kan worden afgebroken totdat er een trolley overblijft waar de hele steiger in past. Dit karretje, 100 kilo zwaar, past in een bus of op een kleine aanhanger en kan gemakkelijk naar de werkplek gereden worden. Ook opvallend: het ontbreken van losse schoren. De steiger krijgt zijn stevigheid van dubbele leuningen, die tegelijk voor een extra beschermde werkplek zorgen. Verder valt het minimum aan kleine onderdelen op. Eigenlijk zijn dat alleen de verbindingspennen, en die zijn met een stevige band aan het frame bevestigd.
Foks: ‘Het zwaarste onderdeel vormen de houten platforms. Die zijn zeven kilo, dus altijd goed te tillen. De werkhoogte is 6 meter. In 90 procent van de schilderklussen is dat meer dan genoeg. In principe kun je hem wel doorbouwen, het materiaal is sterk genoeg. Maar dan moet je met grotere stabilisatoren werken of de steiger verankeren.’
Keizer: ‘We denken dat we een echt fijne steiger voor de zzp’er gemaakt hebben, waarmee hij graag zal werken en veel tijd en kosten kan besparen. En Arbouw heeft de MiTower op www.arbovriendelijkehulpmiddelen.nl gezet. Daar kun je een inspecteur SZW rustig naar doorverwijzen.’

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.


Partnerschap renovatie en verduurzaming woningen

VSB waarschuwt voor incomplete rolsteigers

Schilders blijven achter bij groei

SchildersVAKTV: De rolsteiger die een hoogwerker is

Bouwgroothandels bewijzen hun nut bij materiaaltekorten


Naar archief >