Uit onderzoek van de brancheorganisatie blijkt dat 27 procent van haar achterban, met name bedrijven met meer van vijf voltijdsbanen, graag jong talent voor hbo-functies aan zich bindt. Denk aan planvormer, commercieel manager, woonconsulent of coördinator duurzaamheid.
In het traineeship – in samenwerking met Building Heroes – komen zowel technische kennis als soft skills aan bod, zoals communicatie, samenwerking en klantgerichtheid. Deze sociale kant is voor onderhoudsbedrijven onmisbaar in bijvoorbeeld de communicatie met bewoners of gebruikers van scholen en zorginstellingen.
Gekoppeld aan een mentor
Building Heroes werft de kandidaten. Zij worden geplaatst bij een OnderhoudNL-bedrijf en gekoppeld aan een ervaren mentor, die voor deze rol extra wordt getraind.
Vervolgens volgen de trainees gedurende twee jaar acht tot tien opleidingsdagen per jaar. Deze dagen zijn opgebouwd rond de thema’s ‘leren werken’, ‘teamwork’, ‘leiderschap & klantgerichtheid’ en ‘projectbeheersing & aanpassingsvermogen’. De studenten volgen de trainingen met de andere OnderhoudNL-trainees, waardoor zij meteen een netwerk opbouwen en van elkaar kunnen leren over de branche.
Post-hbo
Het traject levert ze uiteindelijk een post-hbo-accreditatie op. Dit diploma is volgens OnderhoudNL waardevol omdat de bezitter ervan aantoont zich gespecialiseerd te hebben in een specifiek vakgebied en bereid is geweest extra inspanning te leveren om zijn of haar vaardigheden te verbeteren.
Het traineeship is aangemeld bij en geaccrediteerd door Stichting Post HBO Nederland (CPION). Dat betekent dat de opleiding aan alle vereisten voldoet.
